De 5 meest irritante foodietermen

Iedereen die 1 of meer foodbloggers, fitgirls, paleoadepten of andere foodmensen volgt op social media kent ze…..de bizarre termen waarmee deze types zich onderscheiden van het voedselklootjesvolk. En hoewel ik mezelf trots de titel “foodfundi” heb toegedicht vind ik onderstaande 5 termen gewoonweg “zum kotzen”. Ze staan voor stromingen in voedselland waarvan ik vind dat ze consumenten eerder aanmoedigen tot een scheve verhouding met hun dagelijks eten dan dat ze (zoals vaak wel geclaimd) bijdragen aan betere voorlichting of een gezonde relatie met wat je nu eigenlijk in je mond stopt. Lees en huiver.

Superfoods

Wie mij een beetje heeft gevolgd de afgelopen jaren kent mijn mening over superfoods. Onbegrijpelijk dat rare poeders en viezig opgedroogde besjes een absolute heldenstatus genieten, ver verheven boven het “gewone” groente en fruit assortiment. Waarom zou je in vredesnaam vogelzaad en tarwegras door je macapoeder/berriesmoothie mixen? Geeft zo’n drankje instant gezondsheidsvoordeel of boosten dergelijke termen vooral je ego? “Kijk mij eens goed bezig zijn.”  Keer op keer wordt aangetoond dat deze schreeuwend dure producten nauwelijks gezondheidsvoordeel bieden boven spinazie, boerenkool, appels, aardbeien, avocado’s, noten etc.  en slechts bijdragen aan de financiële gezondheid van hun leveranciers. Superfoods zijn enkel geschikt voor 1 type mens: de superfool.

Bloemkoolpizza, courgetti, wortelli

Ga weg, maar dan ook echt! Met jullie doorgedraaide anti-glutenwaanzin en low carb geneuzel. Prima dat jij de indruk hebt dat granen duivelsvoedsel zijn, maar blijf wel van onze zalige graangerechten af. Goede spaghetti, fusilli en andere pasta wordt gemaakt van geweldige kwaliteit durumtarwe, vers of gedroogd verkocht en zijn niet te versmaden met een lekkere saus. Die miezerige wortel en drabbige courgette slierten daarmee vergelijken is ronduit laster. De absolute uitsmijter in deze is de bloemkoolpizza. Hoezo, pizza? Omdat je ergens een soort van bodem van maakt en deze vervolgens belegt met e.e.a. is het pizza? Godenvoer uit Napels versus “iets” wat eruit ziet alsof al eens door iemand gegeten is. Foodgriezels, wees eens creatief en bedenk zelf namen voor jullie fantastische culinaire vondsten –sic-. I rest my case.

Vegetarisch vlees

Bovenstaande “bloemkoolpizzarant” is eigenlijk ook op de term “vegetarisch vlees” van toepassing, maar dekt de lading nog niet afdoende. Minder vlees of geen vlees, prima. Beter voor de aarde ook. Maar je tofuprak met e-nummers of je lupinemaalsel vol smaak/kleur/geurstoffen vlees willen noemen is gewoon zot. Mensen die genieten van courghetti met bolognesesaus hebben in ieder geval nog “echt eten” gekookt. Dat kun je van lupineworstjes, vegetarische kipstukjes en speckjes niet zeggen. Nog hilarischer is dat veel mensen denken dat het een gezond alternatief is. Pollan zei ooit: eet niets waar meer dan 5 verschillende ingrediënten op het etiket vermeld staat. Check voor de grap eens het etiket van je lupineworstje of je Mc2burger en dan rest er eigenijk nog maar 1 optie: exit met dat vegetarische vlees, hallo Ottolenghi en andere fantastische groentenkookboeken.

Cheat meals en guilty pleasures

Je bent heel bewust met je voeding bezig, eet bij voorkeur gezond en zelf bereid maar eens per zelf gekozen periode prop je je helemaal vol met de meest gore viezigheden* die de voedselindustrie heeft weten te bedenken. Allemaal onder het mom van “zo houd ik m’n zelfgekozen lijdensweg tenminste vol”. Grappig hoe de meest verstokte gezondheidsfreaks, hun supergezonde levenswijze altijd breed etalerend, eigenlijk niet meer dan zielige mensjes zijn met een behoorlijk verstoorde relatie met eten. Naar mijn menig dan hè. Guilty pleasures vallen in dezelfde categorie. Over iets lekkers hoef je je nooit schuldig te voelen en iedereen die anders beweert spoort niet in de bovenkamer. Ksssjjjt, wegwezen!

*gore viezigheden: google maar eens op cheat meals. Succes

Gezond snoepen

Om te janken, deze term. Gezond is prima, snoepen ook (met mate). Maar gezond snoepen haalt alle plezier uit snoepen weg. Maar dan ook alle plezier. Noem het een tussendoortje, maar zo’n havermeel/bananenbrownie is gewoon geen snoep. Nee! Nee! Nee! Een dubbelchoc brownie met cheesecakevulling en fudgeglazuur is dat wel. Snoepen mag! En hoeft niet gezond te zijn. Daarbij, echt elk “gezond snoepen” recept is een slap aftreksel van het origineel. Stop daarmee. Waar bloemkoolpizza en courgetti niets te maken hebben met hun naamgevers geldt dat ook voor avocadocheesecake en veganbrownies. Meeliften op het succes van het originele gerecht, hoe sneu is dat nu eigenlijk.

O, en die reep met dadels, fijngeprakte goijjjjjbessen, rozijnen, kokosflakes en agavestroop bevat waarschijnlijk meer suikers dan een Mars. En ook van natuurlijke suikers bestaat er zoiets als teveel.

Tot slot: iedereen moet uiteindelijk lekker zelf weten wat ie eet. Maar een beetje meer bewustwording over de eigenlijke strekking van bovenstaande termen zou geen kwaad kunnen.

 

Advertenties

24 thoughts on “De 5 meest irritante foodietermen

  1. Ook ik ben al regelmatig in die valkuil gedonderd. En ja, ik heb gister een sliertenmaker gekocht om courgetteslierten van te maken. Waarom? Omdat ik ze lekker vindt! Ik eet lekker pasta als ik een pasta gerecht maak. Maar de gewokte courgettesliertjes zijn ook erg lekker als bijgerecht. Mijn dochter eet ze wel in plaats van pasta, maar dat is puur en alleen omdat ze d’r leven lang al geen pasta lust.
    Overigens ben ik het met je eens. Gewoon lekker eten en af en toe iets echt lekkers eten….zoals de zalige truffels en bonbons die manlief voor me meebracht. Ik hou nog steeds de aloude stelregel in ere: Alles met ‘te’ ervoor, kun je beter vermijden. Behalve tevreden! Ja, nu mijn zoon ook het nest verlaten heeft, ga ik echt voor mezelf koken. En ik wil letten op de kh – maar wel in het redelijke. Er moet een paar kilo af, en dat ga ik bereiken door lekker te eten!

  2. Ik moest best lachen om dit stukje. En de mensen weten inmiddels zelf wel wat werkt denk ik zo. Kijk om je heen naar degenen die een ‘normaal’ voedingspatroon volgen (incl.schijf van 5, light producten enz.) allemaal te dik, rimpels, grijs haar, gewrichtsklachten, darmklachten enz. enz. Nee, laat mij dan maar lekker bezig zijn met mijn bloemkoolpizza, groene smoothies en werken aan mijn ‘killerbody’. Word deze maand 50. Super vetpercentage, zelfde gewicht als 30 jaar geleden, geen rimpel te bekennen (of zou dat komen door het smeren met dat super hippe spul dat kokosolie heet?). Ik ga i.i.g. nog even zo door. Verder moet iedereen lekker doen waar hij/zij zich goed bij voelt.

  3. Persoonlijk geloof ik ook niet in extreme voedingspatronen zoals puur vegetarisch of puur veganistisch. Logischerwijze mist men dan toch elementaire voedingsbestanddelen, die ons lichaam toch wel nodig heeft. Voeg er wel eerlijkheidshalve aan toe, dat ik nu zèlf soms vegetarisch op tafel zet, vaker dan voorheen, of bijvoorbeeld brood vervang door – zelfgemaakte! – granola. En ik merk wèl dat dat m’n lichaam goed doet. Maar ‘light’ vind ik allang niet meer oké, integendeel. En bah hamburgers gemaakt van rode bieten (om maar iets te noemen), of pastinaakstukjes die men dan ‘friet’ noemt? Daar bedank ik ook schoon voor. Wat industriële suikers betreft, zal ik deze dan weer wel sneller vervangen door bv. ahornsiroop, rietsuiker of kokosbloesemsuiker. Zéér interessante blogpost, deze, en dus graag komen lezen. 🙂

  4. Dank je!
    In mijn praktijk voor overgewicht leer ik mensen af te vallen via inzicht. Geen diëten dus en genieten van alleen het allerlekkerste eten. Dit stuk sluit daar prachtig op aan.
    Dus dank voor het met humor verwoorden van de belangrijke boodschap: sluit geen waardevolle voedingsgroepen uit en geniet van (h)eerlijk eten.
    Op jouw gezondheid,
    Tanja

  5. Je bent de afgrijselijke term ‘killerbody’ vergeten te noemen. Kan me niet voorstellen dat Jack The Ripper of Ted Bundy zich ooit druk maakten om hun lichaam.. 😕😂

  6. en van de zomer weer met z’n allen de Alpe Du 6 oprijden met je fietsje omdat iedereen om je heen kanker krijgt en dat er zoveel geld voor onderzoeken nodig is…..heerlijk lekker blijven snoepen met alle suikers. Veel plezier!

  7. Leuk stukje. Lekker zelf koken, met natuurlijke ingrediënten, dat is voor iedereen toch het beste? En als je dan Courgetti Bolognese maakt, gewoon omdat het dan lijkt op spaghetti, maar het gewoon groenten met ragu is, dan is daar toch niks mis mee? Ik ben dol op pasta, maar als je diabetes type II hebt, dan doe je er toch echt goed aan om voorzichtig te zijn met de snelle suikers in graanproducten. Verder eens hoor, superfoods, guilty pleasures, allemaal onzin. Heb de calorieën uitgerekend van recepten uit een boekje “gezond bakken”, tsja amandelmeel klinkt prachtig, maar er zitten wel 600 cal. in een onsje meel. Tel uit je winst 😉

    1. Hallo Linda, goede pasta van durumtarwe, al dente gekookt is geen snelle suiker, net als volwaardig zuurdesembrood etc. Dus eens, oppassen met loze koolhydraten, maar ook in bewerkte granen als pasta, polenta en brood moet er onderscheid gemaakt worden. Verder dank voor je reactie, leuk!

  8. Zalig artikel! Deel volledig je mening! Ik heb hier ook eens een artikeltje over geschreven voor een ander blog (zie link hieronder). Met name over dat we niet meer ‘normaal’ nadenken als het gaat om gezond eten en nogal aan het “doorslaan” zijn. Gewoon even nuchter nadenken wat je in je mond stopt dus. En zijn meer manieren om gezond te eten, dan de hele dag op tarwegras en chiazaden te kauwen… en je mag van mij best bloemkoolpizza eten, maar noem het aub dan geen pizza, maar platte bloemkool of zo…
    http://www.parrotandlily.com/blogs/news/76109637-cooking-with-passion

  9. Briljant stuk! Heerlijk, eerlijk en deel je mening he-le-maal! Man-o-man, wat je tegenwoordig al niet aan baaaaarlijke nonsens tegenkomt over voedsel… Detox, ontgiften (Uhhhh, nieren en lever?), gluten-sensitief (ik wens niemand Coeliakie toe maar die health types verpesten t voor de mensen die er écht niet tegen kunnen) en ooit een brownie geproefd met zoete aardappel? Iedereen die roept dat ze geen verschil proeven, moet zich met gezwinde spoed laten nakijken 😉 En dan ben ik nog niet eens begonnen over alle nieuwe suikersoorten die vooral de kas vd makers spekken met een prijs die zo’n 400x hoger is dan een kilootje kristalsuiker (overigens óók een natuurproduct, maar dat terzijde). Dus dank!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s