De challenge: goedkoop en gezond?

Over mij

Eet echt eten is door mij (Nanette Booij/@zaligzoet/@eetechteten) gestart om mijn kennis over en liefde voor goed eten te delen. Ik hou van koken. Ik hou van boodschappen doen. Ik hou van echt eten.

Wat definieert “echt eten” dan? Echt eten staat voor verse ingrediënten, natuurlijke producten en homemade. Dit maakt “echt eten” bij voorbaat gezonder dan kant-en-klaar eten.

De definitie van gezonde voeding ligt overigens voor iedereen anders en is aan ontwikkelingen en onderzoeken onderhevig. Daarnaast is de term “gezond” een bron van discussie (altijd goed) en dogmatiek (iets minder).
Ik hou het erop dat duidelijk moge zijn dat iets wat je vers koopt en thuis bereidt het sowieso wint van welk kant-en-klaar product dan ook.
In de praktijk blijkt echter dat er steeds meer basiskennis ontbreekt. Er wordt vaker gekookt met halffabrikaten, vanwege gemak, maar ook omdat we verleerd zijn hoe we zelf een simpele kruidenmix voor bijvoorbeeld chili con carne kunnen maken.
Daarnaast maak ik me zorgen om alle toevoegingen in ons eten. Onnodig want in “echt eten” zit alles wat een mens nodig heeft.

Maar is deze manier van eten ook voor iedereen bereikbaar? Ik zou dat graag bewerkstelligen, niet alleen voor geïnteresseerden, maar eigenlijk voor iedereen.

Daarmee kom ik op de echte inhoud van deze blogpost.

De challenge:

Ik daag je uit om een maand met me mee te doen.

Met wat? Goedkoop en gezond eten tegen een minimaal budget.

Dit budget stel ik op €50,- per week voor 4 personen (2 volwassenen, 2 kinderen boven de 11 jaar).

Voor 2 personen of voor 1 volwassene en 2 kinderen is dit een bedrag van ongeveer €37,50 tot € 40,-

Waarom?

Door het stijgen van verschillende lasten hoorde ik om me heen een hoop gemor. Quote: “Waarom zouden ‘wij” als hardwerkende, gezond levende mensen extra zorgpremie moeten gaan betalen terwijl luie, vette uitkeringstrekkers die ongezond leven met €20,- per maand wegkomen”. En deze: “het is hun eigen schuld dat ze vaak ziek zijn, wat wil je, elke dag patat en frikandellen.”

Natuurlijk bestaat dit in de praktijk, maar kiest men hier bewust voor? Is er kennis over gezonde voeding aanwezig? Is goede voeding niet veel duurder dan een 2 kilo zak patat en een doos snacks?
Ofwel, ik vraag me af of je met een minimum budget nog keuzes hebt, qua gezond eten.

Een heel recent voorbeeld is het opiniestuk in de NRC van 6 november jl. waar Adjiedj Bakas (trendwatcher op het gebied van food) stelt dat “te dikke mensen maar meer zorgpremie moeten gaan betalen”.

http://www.foodlog.nl/artikel/bakas-wie-niet-horen-wil-moet-maar-voelen/

Het proces

Getriggerd door bovenstaande vraag ben ik op zoek gegaan naar de verschillende norm hoeveelheden en normbedragen.

Het Voedingscentrum geeft duidelijke richtlijnen over wat een “ gezond eetpatroon” is, compleet met hoeveelheden per dag. (bron:www.voedingscentrum.nl) Het Nibud budgetteert vervolgens wat het kost om volgens deze richtlijnen te eten. (bron: http://www.nibud.nl) Ook hanteert het Nibud normbedragen voor uitgaven aan levensmiddelen in geval van uitkering. (bijstand, WAO etc)

De bedragen die hiervoor begroot worden zijn voor 2 personen €351,- per maand en voor een gezin van 4 personen €479,- per maand. Let wel, deze bedragen staan alleen voor levensmiddelen en basisbehoeften als wasmiddel, toiletpapier etc. De kosten voor persoonlijke verzorging zijn apart opgenomen in het maandbudget.

Alleszins redelijk lijkt me, maar: Uit mijn netwerk op Twitter en Facebook kwamen hele andere bedragen naar voren.

Een alleenstaande vrouw met twee kleine kinderen en een baan van 32 uur: maximaal €30,- per week. Een gezin wat door tegenvallers nu nog €60,- per week te besteden heeft. En dit zijn slechts twee voorbeelden.
Vanuit schuldhulpverlening/ budgetcoaching komen bedragen door, variërend tussen de 30 en 70 euro per week, vaak voor gezinnen.
En alleen de enorme toeloop naar Voedselbanken duidt er al op dat de door Nibud gestelde normbedragen voor een grote groep niet haalbaar zijn.

Wat ik wil onderzoeken is het volgende:

Is het mogelijk om binnen bovenstaande budgetten te voldoen aan de richtlijnen voor goede voeding? De overheid laat immers, via het voedingscentrum, aan zijn burgers weten hoe zij een gezond eetpatroon definiëert.

Maar kun je je deze richtlijn veroorloven als je tussen de €30,- en €70,- per week aan levensmiddelen kunt uitgeven?

Deze uitdaging ga ik met open vizier aan. Ik heb inmiddels een idee van de concessies die ik zal moeten doen.

En ik daag je uit met me mee te doen. Via dit blog zal ik dagelijks verslag doen van mijn ervaringen. Als je met me meedoet deel dan ook je ervaringen hier. Tips en ideeën zijn zeer welkom. Hou me op de hoogte van hoe jij je budget invult. Welke keuzes je maakt. Wat jouw invulling van het begrip “gezond eten” is.

De uitdaging start zaterdag 10 november 2012 en duurt voor mij 4 weken. Je kunt natuurlijk ook een week meedoen.

De uitdaging gaat uit van voeding die je bij de supermarkt en op de markt kunt kopen. Ik houd in mijn menu’s geen rekening met vegetariërs/veganisten, noch met biologisch eten. Ook zullen er t.o.v mijn boodschappen wellicht nog voordeligere keuzes/alternatieven bestaan. Het is voor mij geen wedstrijd en je bent vrij om deze uitdaging binnen je eigen kaders in te vullen.

Disclaimer:

“gezond eten” is een term die door iedereen anders wordt uitgelegd. Ik baseer deze uitdaging op de hieronder vermelde richtlijn van het voedingscentrum gecombineerd met de bedragen die daar door Nibud aan gekoppeld zijn. De discussie of dit daadwerkelijk “gezond eten” is blijft een goede, maar past voor mij niet binnen de kaders van deze uitdaging.

;

Richtlijn Nibud voor een gezin van 4 personen, 2 volwassenen en twee kinderen tot 12 jaar, per week

5,5 kilo fruit (56 stuks, 100 gram per stuk)
5 kilo groenten (minimum)
5,2 kilo aardappels/pasta/rijst/peulvruchten
7 broden (andere granen kan ook, die hoeveelheden worden niet gegeven)
700 gram kaas
2,8 kilo vlees,vis,kip, eieren of vleesvervangers
14 liter zuivel
750 gram halvarine
420 gram olie/bak-en braadproducten
Per dag 1,5 liter drinken, per persoon, naast de zuivelproducten

Voor het gemak geef ik ook nog de hoeveelheden per dag, voor ditzelfde gezin:

800 gram fruit (8 stuks, 100 gram per stuk)
700-800 gram groenten
750 gram aardappels/pasta/rijst/peulvruchten
22 sneetjes brood (andere granen kan ook, die hoeveelheden worden niet gegeven)
100 gram kaas
400 gram vlees, vis, kip, eieren of vleesvervangers
2 liter zuivel
110 gram halvarine (5 gram per sneetje brood)
60 gram olie/bak-en braadproducten
Per dag 1,5 liter drinken, per persoon, naast de zuivelproducten

26 gedachten over “De challenge: goedkoop en gezond?

  1. Leuk idee. Was net sinds twee weken bezig ons aan een gekrompen budget te houden en dat gaat goed hoewel het wel meer is dan de bedragen die jij noemt. Ik merk dat ik bijv. nu eerder voor niet-biologisch vlees of geen vlees moet kiezen. Maar als je biologisch buiten beschouwing laat moet het echt prima te doen zijn om echt te eten voor een minimaal bedrag!

  2. Nanette, zag je uitdaging op twitter. Super! Ben veel bezig met eten en goede voeding, vooral seizoensproducten, veel groenten (wel zoveel mogelijk biologisch) en lekker is daarbij heel belangrijk. Geef zelf kookworkshops waarmee ik mensen probeer te inspireren om weer met groenten aan de slag te gaan en te laten zien dat lekker en gezond koken niet zo ingewikkeld is en ook niet duur hoeft te zijn. Wat meer (biologische) groenten en producten eten van het seizoen helpt al heel erg, geen kant en klare pakjes scheelt al heel veel. Zelf brood, taarten en koekjes bakken (zonder kant en klaar mixen), minder vlees. Allemaal dingen die helpen om goedkoper en toch goed te kunnen eten. Jammer genoeg helpen de producten in de supermarkten niet echt mee, er liggen zoveel kant en klaar producten, dat iedereen dit toch gaat kopen (lijkt sneller, maar is wel vaak duurder). Ik ga meedoen en ben heel benieuwd naar jouw ervaringen.
    Mieke

  3. heel veel succes. mijn man en ik zijn ook geen pakjeseters. ik probeer wel plek in te ruimen voor bioprodukten. wij eten geen vlees, wel wat vis. we gaan je met grote interesse volgen en ik ga ons budget ook scherp in de gaten houden.

  4. Succes met je uitdaging! Bedankt voor de duidelijke uitleg. Het helpt inderdaad erg met de bewustwording. Betrap mijzelf op een kant-en-klaar Ceasar Salade bij AH. Ook niet meer doen, kunnen we zelf wel maken. Verder voor deze week geen pakjes in huis gehaald. Eigenlijk ga je een dubbele uitdaging aan, qua budget en zoveel mogelijk zelf maken. Ik lees mee!

  5. Ik doe ook mee met deze challenge. Wij zijn met twee volwassenen, allebei diabetes patient. Het is voor ons nodig om gezonder en bewuster te gaan leven met een kleiner budget.
    Succes en hartelijke groet, Coby

  6. Ik doe ook mee. Eigenlijk was ik al begonnen, de afgelopen tijd ben ik steeds bewuster boodschappen gaan doen omdat mijn budget na mijn scheiding kleiner moet. Voor mij is de extra uitdaging om, indien mogelijk, biologische alternatieven te vinden, binnen mijn budget. Regelmatig sta ik te dubben tussen goedkoop en iets duurder biologisch.

    1. Hallo Henka,

      Vind ik ook lastig. Maar omdat het mij vooral gaat om bewust zijn van wat je allemaal zelf kunt maken heb ik t biologisch even losgelaten. Wil de uitdaging zo laagdrempelig mogelijk houden.
      Leuk dat je meedoet! Welkom!

  7. ik heb je blog zitten lezen en deze challenge bekeken.
    Vind overigens de richtlijn van het Nibud erg ‘veel’ klinken (7 broden per week…?)
    Ik ben moeder van 2 kinderen (8 en 9jr), getrouwd. Mijn dochter heeft Glutenintolerantie, maar daar heb ik vervangende producten voor (pasta, brood ed).
    We eten al met verse groenten en zonder veel pakjes (zit vaak gluten in).

    Ik ga meedoen met de challenge van 50 euro per week. Ben heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

    1. Ik ben t met je eens! #nibud
      Ik heb afgelopen week 2 broden gekocht en wat bolletjes zelfgemaakt. Kinderen ontbeten met volkoren beschuit. Prima 🙂
      Leuk dat je meedoet, ik kijk uit naar je reacties en ervaringen.

  8. Ik vind het een leuke uitdaging en wil gerust de stap wagen. Ik ben alleenstaande moeder, met een dochter van 10 en een zoon van 11. De oudste heeft lactose-intolerantie en mag daardoor veel voedingswaren niet eten. Mijn vriend eet bijna dagelijks mee bij ons thuis, dus ik ga me houden aan het 50 euro budget.

    Vriendelijke groeten
    Tazke

  9. Ik had het al even gevolgd op twitter en ik ondersteun dit ten zeerste.
    Zelf weet ik gewoon niet anders dan vers eten en koken, wat met de paplepel ingegoten is. Dus voor mij niet een uitdaging, en met vers eten ben je gewoon minder geld kwijt dan aan kant en klaar produkten.
    Ik verbaas me er dan ook vaak over dat een moeder van een gezin bv niet eens een dressing voor een salade kan maken omdat ze dat altijd uit pakjes haalt. Ik wordt dan ook vaak gevraagd hoe ik gerechten klaar maak. Ik geef deze mensen maar al te graag tips omdat ik voeding belangrijk vind.
    En met deze site mss weer eens stapje dichterbij naar bewustwording, gezondheid en budgettering.
    Ga zo door!

    1. Er wordt alleen over eten gesproken. Extra`s zoals shampoo, wasmiddel, poetsmiddel, toiletpapier, tandpasta e.d. Dan is 60 euro toch niet te doen voor een gezin. Komt daar nog eens de kapper bij…..kleding….openbaar vervoer…onderhoud woning, vervanging lampen…..ga nog maar even door. Het is niet alleen maar eten wat moet van dat sociale minimum

      1. Hallo Anca. Nibud hanteert in uitkeringssituatie een budget van €378,- voor eten/ persoonlijke verzorging. Dus die €50,- voor eten was een minimum bedrag, om te onderzoeken of het kon.

Plaats een reactie