Go home, love your family.

Geef elkaar gewoon eens een beetje ruimte!
Vanmiddag zei ik, ik neem een zomerstop. Even klaar met Social media. De overload aan opgeklopt nieuws en drama, het past me niet meer. Anderzijds, nergens zie je de samenleving zo onder een vergrootglas liggen als in een Twitter tijdlijn.
Goed, lezen kan altijd, reageren doe ik toch al zelden meer. Het gebrek aan inlevingsvermogen, de zoveelste non-discussie. Het kost tijd, die nu voelt als teveel.
En warempel, even m’n TL doorbladerend vond ik het perfecte voorbeeld. Het illustreert exact mijn “waarom”.

M’n oog viel op de opmerking “wat een slecht geschreven blog is dit” met daarbij een link. Het onderwerp: borstvoeding. Altijd goed voor een fikse discussie.
De schrijver blogt over een aantal nadelen van borstvoeding. Prima toch?
En ook al denk je anders over borstvoeding, waarom zou je de discussie zo fanatiek aangaan. Het opkloppen? Medestanders zoeken. Er over door blijven gaan…..
Wat maakt het überhaupt uit, of er misschien 1, 5 of 100 vrouwen door dat blog niet met borstvoeding starten, of de aangestipte kwesties zo herkennen dat ze er accuut mee stoppen? Wat verandert er aan jouw leven, jouw visie als iemand er totaal anders over denkt?

Om bij mezelf te blijven, ik pleit fanatiek voor echt eten, zelf bereid, voor eetonderwijs aan kinderen, voor betere etiketten en t liefst voor alleen maar de beste producten voor iedereen. M’n tong in bedwang houden als iemand z’n peuter uit gemak, of welke andere reden dan ook, volstopt met de meest goedkope rommel vol suiker en andere lege calorieen kost mij ook vaak moeite. Maar hé, ieder z’n keuze.

Dit gaat niet over borstvoeding, over draagdoeken, over de beste opvoeding, over goed eten, over links zijn of rechts, of misschien wel PVV lid zijn. Dit gaat niet over zwart, of wit, over slavernij of zwarte piet. Dit gaat niet over feminisme, over part-time banen of over moeders met een webshop.

Dit gaat over het totale gebrek aan respect voor een mening anders dan de jouwe. Het afwezig zijn van elke vorm van inlevingsvermogen in de beweegredenen van je opponent. Dit gaat over iedereen met andere ideeën zien als een tegenstander. Die overtuigd moet worden. Rücksichtslos je eigen mening boven die van een ander stellen, want hé, jij weet het uiteindelijk gewoon beter toch? Ik ben er wel klaar mee.

Een ander geen ruimte geven, uit angst zelf niet gehoord te worden. Er ontstaan oorlogen om minder. 

 

Een gedachte over “Go home, love your family.

Geef een reactie

