Onderzoek alles: reboot my life

De reacties op de “reboot my life” blogposts variëren van een welgemeend “sterkte” tot “je bent gestoord” en ” je weet toch dat detoxen niet bestaat”!
Om met de laatste te beginnen: inderdaad, detoxen met een sapkuur is onnodig. Je lichaam heeft daar een prima orgaan voor nl. je lever. Die overigens met het huidige eetpatroon van de doorsnee mens flink overuren maakt, qua reinigen, maar dat terzijde.
En ja, misschien ben ik wel gestoord. Wie geeft immers vrijwillig een comfortabele levensstijl op om 40 dagen iets te doen wat je als een beproeving zou kunnen omschrijven. Er rinkelt nu een belletje uit een ver verleden, vandaar ook de titel ;).

Stap eens uit je comfortzone
Los van het stemmetje in m’n hoofd (zie je wel; gestoord) dat me al maanden lastigvalt met opmerkingen over roken en drinken, zou het naar mijn mening voor iedereen goed zijn om eens uit vastgeroeste patronen te stappen en eens kritisch te kijken naar waar er verbetering mogelijk is.
Comfortabel doorsudderen is natuurlijk makkelijker, maar verkleint je wereld enorm. Een wereld die zoveel meer biedt dan alleen je eigen kleine kring van ideeën en gewoonten.
Een uitstapje van het gebaande pad kan verrassende dingen opleveren.

Lessons learnt
Door de “30 dagen geen suiker of zoetstoffen” uitdaging merkte ik hoe vanzelfsprekend suiker is. Het zit werkelijk overal in en ongemerkt zijn we er enorm afhankelijk van geworden. Zonder suiker vinden we de meeste dingen niet lekker. Waar suiker vroeger een traktatie was is het inmiddels een basislevensmiddel en voor sommigen zelfs een 1e levensbehoefte.
Zodra je stopt met het gebruik van suiker, merk je afkickverschijnselen die serieus vergelijkbaar zijn met stoppen met roken.
Sinds die uitdaging drink ik zelden nog frisdrank omdat ik opeens weer merkte hoe lekker water eigenlijk is.

Lekker eten voor weinig geld is onwijs moeilijk was de conclusie na “30 dagen eten voor € 50,- per week (met 4 personen).
Ok, je kunt er net aan gezond van koken, maar je levert wel in op kwaliteit. Brood van 1 euro en kiloblokken kaas uit plastic zijn wellicht eetbaar, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Toch is het mogelijk om voor dat geld je gezin te voeden met in ieder geval een zelfbereide avondmaaltijd met verse producten.
Het leerde mij zuiniger te zijn, qua uitgaven. Zonder budget wordt er makkelijk gekocht en teveel nonchalant weggegooid.

Vervolgens at ik “30 dagen Paleo/low carb”. Zelden verloor ik in 30 dagen zoveel gewicht en zelden zat het er zo snel weer bij dan tijdens en na die 30 dagen. Ik werd er ziek en futloos van. Miste m’n brood, m’n pasta, m’n risotto. De les? Een fundamentalistische eetwijze, die zo strikt zaken uitsluit, het ware geloof en het grote gelijk predikt, dat past niet bij mij.

Onderzoek alles
Nu dus 40 dagen het tegenovergestelde van Paleo. Ook extreem qua visie en uitsluiten van bepaalde voedingsmiddelen. Gelukkig ben ik voorbereid een nemen we (mijn echtgenoot lijdt mee) weekendpauzes.
Waarom dan dit betoog? Elke verandering, tijdelijk of niet, levert iets op. Los van het beoogde doel is er weinig verfrissender dan eens met andere ogen naar jezelf en je omgeving kijken.
Onderzoek alles, behoudt het goede.

IMG_0738.JPG

4 gedachten over “Onderzoek alles: reboot my life

  1. Nee dat menu is normaal 😉 ook heel erg lekker maar buiten dat is zelfs de sla erop niet gezond denk ik.

    Hoe gaat het nu met je, alle verleidingen weerstaan ?

  2. Mooi gesproken !

    Ik ben inmiddels op dag 3 en idd ik heb ook vanalles naar me toegeroepen gekregen..ga weer eten, het helpt niet, geniet van het leven, en wat dan hierna ?, je spoort niet, en zelfs een boterham met worst werd langs mijn neus geschoven.

    Maar ik ben van plan om het 10 dagen vol te houden. Zover zo goed, nog steeds beetje misselijk soms maar smorgens wel heel erg fit als ik om half 6 opsta.

Plaats een reactie