Oikos, stevige yoghurt. Een verslag.

Bij m’n Appie bestelling kreeg ik een bakje Oikos, stevige yoghurt bosbes meegeleverd.

Het etiket deed me al fronsen, maar goed, yoghurt als tussendoortje klinkt nog altijd beter dan een kingsize Snickers.

In mijn geval werd het ontbijt.
En spijt.

Het geheim van Oikos? Danone gebruikt 2x zoveel melk voor een lekkere stevige yoghurt. Niet te proeven overigens, maar stevig is het zeker! Vergelijkbaar met een pot behanglijm die al een uurtje of twee staat
Komt dat door de melk? Ik denk eerder dat de stevigheid te verklaren valt uit het gemodificeerde maiszetmeel, de pectine en de guargom.

Voeg daar een laagje kleffe bosbessensmurrie aan toe en je hebt de verklaring waarom, een uur later, je mond nog aan elkaar plakt.

En als dan uit het etiket blijkt dat 1 bakje van 150 gram Oikos direct 20% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid suikers bevat dan rest er maar 1 ding.

Exit Oikos.
Hallo Griekse yoghurt met walnoten, verse bosbessen en wellicht een beetje honing.

Vervolgens hou je nog genoeg speelruimte over voor een homemade brownie, bij de thee.

It’s simple, stupid!

20140204-112134.jpg

9 thoughts on “Oikos, stevige yoghurt. Een verslag.

  1. Zo fout de smaak de naam. Oikos uitspreken o-i kos really? Verdiepen merken zich überhaupt in de informatie over op zijn minst hoe je de naam uitspreekt.
    Oikos spreek je uit als iekos. Oi = ie dus.
    En oikos betekent huis of hoeksteen. Misschien dat ze dachten huis steen, laten we de yoghurt als cement maken.
    Ok laat maar snap het al…..

  2. Ik heb het net als ontbijt geprobeerd met het idee dat ik heel gezond bezig was. Na het gegoogled te hebben en op meerdere reacties als de jouwe te zijn gestuit, laat ik het de volgende keer ook maar staan.

    Wel vond ik het erg lekker! Zelfs zonder de fruitsmurrie vond ik de yoghurt nog best goed smaken! Maar goed, aangezien ik echt uit ben op een gezond ontbijt, zou ik graag een paar tips ontvangen. Zijn er betere yoghurt-ontbijtjes in meeneem-verpakking? Of moet ik echt aan de verse producten?

      1. Net als Brigitte kwam ik op jouw site terecht na het product gegoogled te hebben. Bedankt voor je informatie, ik laat de volgende de yoghurt maar staan in de supermarkt!

        Mag ik vragen welke Griekse yoghurt je eet? Waar koop je het? In de supermarkt/toko? En met welke percentage vet eet jij het (0,5 of 10%)?
        Ik heb gezocht op je site maar kon het niet zo snel terugvinden, ik hoor het graag! 🙂

      2. Hallo Matthea,
        Bedankt voor je reactie! Leuk!
        Ik haal m’n yoghurt bij de Turkse supermarkt. En idd 10% vet, maar dat is wel t lekkerst!
        Albert Heijn en andere supers verkopen dit ook wel, maar vaak duur. Heb je geen Turkse winkel in de buurt dan is de Lidl een goede optie. Succes 🙂

  3. Vergeleken met vanilleyoghurt (wat ik regelmatig tussendoor eet), vult oikos beter. Er zit minder suiker in oikos en meer eiwit. Gemodificeerd zetmeel zit in beide.. Het fruitlaagje is wel nodig, want de yoghurt zelf vind ik niet écht lekker.. maar ik vond het niet plakkerig. Voor mij is het doel dat ik niet nog ga snacken op brownies en koekjes, nadat ik een bakje yoghurt heb gegeten als tussendoortje en tot nu toe bevalt oikos daarbij goed.

    Als ontbijt lijkt het me niet echt voldoening te geven, maar als tussendoortje vind ik het best geslaagd.

  4. thanks!
    Heb vandaag de eerste geproefd nadat ik lang in de winkel stilstond bij de toetjesafdeling. Kreeg de indruk dat het gezond was (deels ook omdat ik het hoge eiwitgehalte zag staan), maar na het bakje gegeten te hebben ben ik maar gaan googlen en kwam hier terecht. En inderdaad, it’s simple!

Geef een reactie

