Vroeger…was alles beter.

20140128-115937.jpg

Nee, ik klaag niet over de jeugd van tegenwoordig. Ook niet over het gebrek aan service in winkels, of de pulpprogramma’s op tv.

Kijk naar bovenstaand plaatje en je snapt wat ik bedoel.

Dit was, een kleine eeuw geleden, het advies van de American Food Association aan Amerikaanse huishoudens.

Waar ging het sindsdien mis? Ach, het antwoord is bekend. Voeding werd synoniem aan geld verdienen, veel geld. En dat gaat niet als je mensen adviseert zuinig in te kopen, niets te verspillen en “normale” porties te serveren.

En zo huppelt iedereen vrolijk door, aan de leiband van de voedingsindustrie. Ontbijt, lunch en avondmaaltijd, rijkelijk gelardeerd met tussendoortjes die zelden meer bevatten dan vooral veel nutteloze calorieën.

EET! Je verdient het! SNACK! Je bent het waard! DRINK! Want instant happiness!
En we vinden het allemaal doodgewoon.

Vroeger, was alles beter…..

Een gedachte over “Vroeger…was alles beter.

  1. Leuk plaatje maar ik kan me niet voorstellen dat het in 1917 echt beter was. Wereldoorlog 1 was nog bezig en ook de USA was hierbij betrokken,wel in mindere mate als WOII maar ik kan me voorstellen dat nummertje 3 hier misschien iets mee te maken had. En in Neutraal Nederland zal het toen ook wel niet echt rozengeur en maneschijn geweest zijn.
    Maar ik begrijp je punt wel.

Geef een reactie

