Supermarkten en alcoholverkoop, we slaan door!

Vanavond haalde ik een aantal boodschappen bij de supermarkt, waaronder een fles wijn voor in de chili con carne. Niets raars zou je zeggen, ware het niet dat ik in gezelschap was van mijn 13-jarige dochter.

Bij het afrekenen kreeg ik de vraag of zij zich kon legitimeren.
Verbaasd vroeg ik waarom dat nodig was. Het antwoord was verbijsterend.

Indien zij niet kan aantonen dat ze 18 is, krijg ik de wijn niet mee.
Want, wellicht koop ik de wijn voor haar, en dat is VERBODEN!!!!

Daar sta je dan? Say what!!!
Natuurlijk was ik op de hoogte van de nieuwe alcoholwetgeving. En dat jongeren gevraagd wordt zich te legitimeren als ze zelf boodschappen doen is hier een logisch uitvloeisel van.

MAAR:
– mijn dochter is nog geen 14, dus niet legitimatieplichtig.
– de wet geldt enkel voor het gebruik buitenshuis van alcohol door minderjarigen, achter je voordeur mag je (nog) doen en laten wat je wilt.

Wat beoogt de wetgever hiermee?

Dat je beter zonder je kinderen je boodschappen doet?
Dat je behandeld wordt als een potentiële misdadiger die zijn/haar kind vergiftigt met alcohol?
Dat een 15-jarige achter de kassa kennelijk mag inschatten of de gekochte drank gebruikt gaat worden door volwassenen?

Te bizar voor woorden.
Als ik drank wil kopen voor m’n 13-jarige (sic) dan doe ik dat dus t best zonder haar. Wat is dan het nut?

Nogmaals ik snap de id-plicht als een jongere zelf aan de kassa staat.
Maar dat je als ouder je puber niet meer mee kunt nemen naar de supermarkt is de logica voorbij.
Toen ik dit verhaal op Twitter plaatste kwamen er reacties van mensen die vanwege hun peuter!!! een fles wijn of kratje bier moesten laten staan.

Alcoholgebruik achter de voordeur valt (nu nog) buiten de wet.
Maar als t aan de supermarkt ligt…..allang niet meer. De supermarkt bepaalt wat ik, in gezelschap van mijn kinderen mag aanschaffen.
We zijn collectief gek geworden. Wat een land.

20140119-193400.jpg

20140119-193437.jpg

Tot slot een vraag: kinderen tot 14 zijn niet legitimatieplichtig. Heeft iemand een idee hoe hiermee om te gaan? De volgende keer in de supermarkt? 😉

13 thoughts on “Supermarkten en alcoholverkoop, we slaan door!

  1. Dit heeft mijn vriend vorige week ook meegemaakt toen ik werken was, hij ging met z’n 9 jarige dochter vlug wat boodschapjes halen voordat ik thuiskwam en hij werd aangesproken op het feit dat hij of zijn dochter maar thuis moest laten of dat ze buiten maar moest wachten tot hij terugkwam want anders kreeg hij geen sigaretten mee want de kans bestond dat hij dit kon doorgeven aan zijn minderjarige dochter

    Gvd een kind van 9!!! Waar hebben we het in godshemelsnaam over!

  2. Het is inderdaad doorgeslagen. En juist wat de overheid hier mee wil bereiken gaat niet lukken. Als je bijv. een groepje vrienden hebt; twee van 18 en twee van 17, dan zijn ze echt niet zo onnozel om met z’n vieren af te rekenen. Die twee minderjarigen wachten om de hoek. Rare toestand. Overigens werd ik, 35 winters oud, ook nog om m’n ID gevraagd. Bizar. Had nog meer willen schrijven, maar m’n nichtje van anderhalf plundert mijn drankvoorraad. Die zuipt altijd zo als ze bij mij komt logeren…

  3. Supermarkt is uitvoerder van beleid, zij kunnen er niet veel aan doen. Snap dat daar deze discussies uit voortkomen. De handhaving is op bovenstaande wijze idd doorgeslagen. Echter, bij het opstellen van wetgeving is verzuimd te kijken naar de handhaving. Die wordt nu bij supermarkten gelegd. En de sanctie is fors: sluiting van winkel bij niet-handhaven van alcoholcontrole’s. Vandaar de regels die nu gehanteerd worden.
    Hoop dat je als klant toch begrip hebt voor deze kwestie. Caissieres krijgen het al zo om hun oren met soms (verbaal en fysiek) geweld: https://ikwerkindesupermarkt.nl/nieuws/detail/cnv-dienstenbond-maakt-zich-ernstig-zorgen-over-veiligheid-medewerkers-bij-alcoholverkoop/
    Beter is om de klachten en reacties richting wetgever (Ministerie van VWS) te sturen. Zij gaan over de uitvoering van de wet en de handhaving.
    Maar laat aub de caissiere met rust…! Zij kunnen er niets aan doen.

    1. Ben het helemaal met je eens Fedde, maar zonder discussie over wanstaltige uitvloeisels gebeurt er ook niets.
      Het is te gek voor woorden dat je door zulk beleid je kinderen niet meer mee kunt nemen naar een supermarkt.
      Dat is volgens mij ook totaal niet de insteek van de nieuwe wet.
      Jongeren zonder begeleiding, daar zou handhaving op gericht moeten zijn.

    2. Helemaal mijn woorden! Ik werk zelf ook achter de kassa op een tankstation en krijg geregeld hier discussies over, ik zeg dan ook: luister ik ben verplicht om mij aan deze regel te houden, die heb ik niet gemaakt dus ga maar naar Den Haag toe en klaag daar maar want zij stellen de nieuwe wetten en niet ik!

  4. We slaan zeker door in dit land. Ik heb de afgelopen tijd al meerdere van dit soort verhalen met verbazing gelezen en toen ik zelf vorige keer (alleen) bij een kassa stond keek ik verbaasd naar een bordje “Onder de 25 jaar legitimeren”. Het moet niet gekker worden dacht ik nog, maar het wordt wel gekker. Steeds gekker.

    Ik ben benieuwd als ik een keer met mijn zoon van 13 in de supermarkt ben en een fles wijn ga afrekenen (uiteraard voor mijzelf). Volgens mij als ik dan aan hem vraag om alvast naar de uitgang te lopen kan ik gewoon afrekenen. Toch? Ik kan tenslotte ook aan hem vragen of hij sowieso even buiten wacht terwijl ik de supermarkt in ga om een fles wijn te kopen. Dan is er vast geen probleem…. Hoe meer ik er over nadenk hoe krommer ik het vind! Terwijl ik de nieuwe alcohol wet niet verkeerd vind, wel op deze manier uitgevoerd. Net zoals die “lokjongeren” maar dat is weer een ander verhaal 😉

Geef een reactie

