Voeding Vooruit, de voedingsindustrie makes a move…

Deze week presenteerde de voedingsindustrie haar nieuwe platform Voeding Vooruit.
Een online platform waar de industrie deelt welke inspanningen zij doet om producten “gezonder” te maken.
Dus minder vet, zout, suikers.

Een prijzenswaardig initiatief. Of niet?

Ik beland met regelmaat in discussies over de levensmiddelenindustrie. En vaak wordt er gesteld dat ik te hard oordeel, want ze doen toch hun best??

Neem Coca Cola, met hun spotjes waarin ze laten zien wat je als consument moet doen om de kcal’s van een blikje cola te compenseren. Ze dragen daarmee toch bij aan bewustwording???

Dat Coca Cola intussen in opkomende economieën hun product keihard vermarkt zonder deze info, doet er kennelijk niet toe. Want Indiërs, Brazilianen en andere inwoners van de BRIC landen hebben nog geen weet van de risico’s. Dus waarom ze wijzer maken??
De urgentie om veel winst te (blijven) maken blijft leidend in de boardroom.

Maar met een obsesitas epidemie in de VS, de UK en wellicht ook in Europa is de roep om betere producten en meer voorlichting inmiddels ook doorgedrongen tot de CEO/CFO’s.
En ja, ze weten zelf ook wel dat het gros van hun producten niet bijzonder bijdraagt aan de gezondheid.

Mijn mening? Met Voeding Vooruit laat de industrie een fraai staaltje windowdressing zien.

Maar wie kan het ze kwalijk nemen? Zolang de consument liever kiest voor kwantiteit in plaats van kwaliteit is elke aanzet tot “betere” producten en voorlichting eigenlijk pure winst.

De macht die wij toeschrijven aan de levensmiddelenindustrie is namelijk niet veel meer dan ultieme struisvogelpolitiek. Immers, zolang we anderen verantwoordelijk kunnen maken voor onze gezondheid, hoeven we zelf geen lastige keuzes te maken.

Pakjes en zakjes zijn onnodig. Soep uit blik, pak, zak. Een ragout die voor meer dan 50% uit bindmiddelen en toevoegingen bestaat is een nonsens product.
Maar jij koopt het. In plaats van een kookboek te pakken en zelf aan de slag te gaan.

Zolang de meerderheid van de consumenten weigert zich te verdiepen in de samenstelling van hun dagelijkse voeding, is afgeven op de levensmiddelenindustrie net zo goed windowdressing.

En daar mag u het mee doen vandaag 🙂

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s