Borstvoeding, kan dat overal?

Een relletje op Twitter. De situatie: man en vrouw gaan met jonge baby naar sjiek/duur restaurant. Baby krijgt trek, dame wil borstvoeding geven aan tafel, midden in het restaurant.
Mevrouw krijgt het vriendelijke verzoek zich even terug te trekken in een aparte ruimte, maar wil dit niet. Restauranteigenaar zet een bericht op Twitter. Rel.

update: er worden op Twitter 2 verhalen door elkaar gehaald. Welke feiten bij welk verhaal horen blijft onduidelijk. Evengoed doet het wat mij betreft niets af aan onderstaande.

Allereerst. Als voorstander van echt eten vind ik borstvoeding natuurlijk zeer ok.
Niven Kunz staat bekend om z’n groentenkeuken, ook zeer ok.

Waar wringt het dan?
Wellicht was het handiger geweest als t restaurant niets over deze case op Twitter had gezet. De kwestie in der minne had opgelost met de betreffende klanten. Helaas. Dit is niet gebeurd.

Maar wat er nu gebeurt is volkomen misplaatst. Borstvoeding geven is een recht, er zijn aparte ruimtes voor moeders om te voeden of te kolven, maar nergens is vastgelegd dat dit overal maar moet kunnen.

En daar wringt het. In een restaurant ben je te gast. En net als er regels zijn voor goed gastheerschap zijn deze regels er ook voor gasten.
Ben je ergens te gast dan gedraag je je meestal anders dan thuis. Aangepaster. Het sociale verkeer zou een puinhoop worden als iedereen z’n privé gewoonten maar overal zou etaleren.

De nonchalance waarmee mevrouw haar recht op publiekelijk borstvoeden claimt, gaat dan ook volkomen voorbij aan de behoeften van de andere gasten van haar gastheer.

Het feit dat de gastheer nu de zwarte piet toegespeeld krijgt is mijns inziens volkomen misplaatst. Hij heeft rekening te houden met de wensen en behoeften van al zijn gasten.

Kortom, het restaurant heeft gedaan wat je mocht verwachten van een goede gastheer. Zich realiserend dat niet iedereen gewend is aan een baby aan een borst tijdens de maaltijd, bood hij mevrouw een rustige plek haar baby te voeden.

Ik hoop oprecht dat men bij Niven Kunz rekening blijft houden met ál z’n gasten. Ook na deze publieke aframmeling.

10 gedachten over “Borstvoeding, kan dat overal?

  1. @culinette je bent wel heel erg van de hokjes. Ik heb 3 maanden fulltime borstvoeding gegeven en 1,5 en going parttime. Dat doe ik dit ook in restaurants. Ik voel me daar niet ongemakkelijk bij en ik heb nog nooit ook maar een blik gezien van iemand die dat wel ongemakkelijk vond. Sterker nog ik heb wel eens zitten voeden naast iemand die er pas na een kwartier achter kwam dat ik een baby bij me had. Het is maar net hoe je het doet. Er zijn al zo weinig vrouwen die borstvoeding geven, volgens mij is het niet de bedoeling dat we vrouwen die er over twijfelen het ideeen dat borstvoeden in het openbaar not done is. Het is tenslotte het enige natuurlijk eten dat er is voor babies. Dat, godzijdank, vervangen kan worden door een alternatief van kunststoffen
    Ik begrijp, nanette, dat je moeite kunt hebben met de manier waarop mensen dit kunnen doen. Maar toch vind ik echt dat niven de baby van tevoren had moeten weigeren. Als je een baby toe laat in je sterrenrestaurant moet je ook accepteren dat een kinderwagen, huilen en eten daarbij horen. Persoonlijk was ik er nooit heen gegaan. Maar het allermeest stout me tegen de borst (haha woordspeling) dat zij over een privekwestie in hun restaurant, openbaar twitteren.
    Ps. Ik ben niet van de borstvoedingsmaffia, verre van zelfs. Mijn baby krijgt 3 kerr per dag kunstvoeding omdat ik geen zin heb om op het werk te kolven

    1. Mariska, ik heb net via Twitter gereageerd, maar hier dan nog kort.in een duur restaurant heeft de gastheer ook te maken met andere gasten, ik vind het dus niet raar dat je het verzoek zou krijgen je even terug te trekken. Wat men gedaan heeft op Twitter is verre van sjiek, maar de reacties daarop waren m.i. buiten proportioneel. Persoonlijk zie ik t graag, mits discreet. Maar heb ook de ervaring dat vrouwen idd sans gene de tiet blootgooien, of na de voeding t kind pontificaal op tafel verschonen. En daar zit ik, tijdens mijn maaltijd, zeker niet op te wachten 😉

  2. Ik gaf ook borstvoeding en ook in een restaurant, maar stelde me dan wel zo op zodat het niet of nauwelijks zichtbaar was. Overigens vind ik het wel een beetje vreemd dat ontblote borsten of halfnaakte lijven op bv t strand geen problemen oplevert, of kunst waarop naakt te zien is… ( ik behoor trouwens niet tot de borstvoedingsmaffia, maar vind een aparte ruimte stiekem toch wat suf..want wat zie je nou helemaal? Zo zat ik laatst in een rondvaartboot naast een voedende moeder…mij ontroert t nog)

    1. Hallo Ellen,

      Ik denk dat weinig mensen problemen hebben met voeden.
      Wel is t zo dat je in een restaurant te gast bent, en er niet zomaar vanuit kunt gaan dat t “allemaal wel kan”.
      Want er zijn ook echt mensen die sans gene t kind aan de borst kwakken (pardon my french) en ik kan me absoluut voorstellen dat in deze setting (duur restaurant) niet iedereen daarvan gecharmeerd is.

  3. tis alweer een tijdje terug maar als ik het vroeger ‘deed’ dan had ik altijd kleding aan waarbij het kon, een doek om om mijn schouder en de baby te slaan zodat eigenlijk niet opviel wat ik daar nou eigenlijk aan het vogelen was. Want laten we wel zijn… in een openbare ruimte heb je rekening te houden met elkaar en met de regels waar je te gast bent.

  4. Ik moet bekennen dat ik ook eens borstvoeding heb gegeven in een restaurant. Dat was tijdens een lunch en vast wat minder sjiek. Ik vond het ongemakkelijk, maar ja, het was of de boel bij elkaar laten krijsen of wat drinken. Ik heb het discreet opgelost, ik geloof niet dat er iets te zien was. Maar ik voelde me er totaal niet gemakkelijk bij. In een sjiek restaurant zou ik het al helemaal niet doen.

    1. Aukje, het is niet t fenomeen borstvoeding waar ik tegen ageer. Dat snap ik. Wat ik onbegrijpelijk vind is het eisende karakter, het geen rekening houden met anderen, en helemaal in een dergelijke setting. Maar dat snapte je vast 😉

  5. Groot gelijk heb je. En Niven Kunz nog veel meer. Maar ja, de borstvoedingsmaffia is heftig! Echt, hou je er nou maar buiten want het zijn katten met hele lange en scherpe nagels. Zal wel door de hormonen komen.

Geef een reactie

