Door de bomen het bos….

De laatste tijd krijg ik steeds vaker de vraag, “Nanette, welk dieet past bij mij, of met welk eetpatroon raak ik toch snel wat kilo’s kwijt?”
Daarom dit stuk. Mijn visie.

Bij voorbaat een disclaimer: ik ben ervaringsdeskundige, met theoretische kennis. Maar ik ben geen diëtiste.

Over diëten:
Diëten zijn top als je snel een paar kilo kwijt wilt voor een feestje/bruiloft/vakantie. Gaat het om een kilo of 2-3 dan kun je zeker proberen om twee weken een (streng) caloriebeperkend dieet te doen. En na die weken een beetje “opletten, met af en toe een balansdag”. Maar alleen dan!!!

Waarom zeg ik dit? Elk dieet werkt. Ze zijn namelijk stuk voor stuk gebaseerd op het principe minder innemen dan je verbruikt.

Maar: zodra je de gewenste kilo’s kwijt bent en terugvalt in je oude eetgewoontes vliegen de kilo’s er weer net zo hard aan. Heb je langdurig gelijnd, dan is je metabolisme ingesteld op een lagere verbranding en kom je zelfs meer kilo’s aan dan je verloor.

Ofwel, een dieet volgen bij > 5 kilo “overgewicht” is bij voorbaat kansloos.

Wil je graag veel kilo’s kwijt dan is het zaak om je eetgewoonten onder de loep te nemen.
En de bereidheid/ discipline te hebben om hier blijvende aanpassingen in door te voeren.

Ook de vraag “is mijn streefgewicht een reële optie?” hoort hierbij.
Immers een lichaam met een zwaardere “bouw” gaat er nooit uitzien als Kate Moss, om maar iemand te noemen.

Persoonlijk denk ik, dat als je een hoop overgewicht kwijt wilt, begeleiding van een psycholoog meer nut heeft dan een dieetprogramma.
Een ongezond eetpatroon is vaak sterk ingesleten en geconditioneerd aan “momenten”.
Dat doorbreken en nieuwe gewoonten aanleren is een lastig cognitief proces en valt maar zelden onder de competenties van de gemiddelde gewichtsconsulente.

Dus “welk dieet past bij mij?”.
Mijn antwoord: bij meer dan 5 kilo gewenst gewichtsverlies-> geen enkel.

En “met welk eetpatroon raak ik snel wat kilo’s kwijt?”

Een nieuw eetpatroon implementeren kost tijd. Dat gaat niet vanzelf of van de een op andere dag.
Het hoofddoel van een nieuwe levensstijl is ook maar zelden gewichtsverlies. Veel vaker gaat het om investeren in een betere algemene gezondheid. (Meer energie, fitter zijn, minder kwaaltjes)

Een ander eetpatroon is absoluut de oplossing zijn om gewicht kwijt te raken, maar het betekent vooral langzaam afvallen.

De belangrijkste winst is dan ook te halen uit het veranderen van perceptie.

Gewicht wat in de loop der jaren toeneemt is niet te “bestrijden” met een (crash)dieet van 2/4/6 weken of maanden.
Reken op eenzelfde periode die je nodig hebt gehad een x gewicht aan te komen om ditzelfde gewicht weer kwijt te raken.

Oeps!!! Ja. Dat dus.

En kijk daarbij serieus naar de redenen waarom je anders of teveel bent gaan eten. Want het aanpakken van die redenen zorgt ervoor dat je kans op blijvend gewichtsverlies enorm toeneemt.

Conclusie? Diëten werken. Maar zelden met blijvend resultaat. Aankomen is makkelijker dan afvallen. En afvallen vergt een totaalblik. En niet alleen een focus op caloriebeperking.

noot
Dit stuk gaat over de doorsnee gezonde mens. Bij het aanpakken van overgewicht door ziekte/afwijking of medicijngebruik is begeleiding van een diëtiste een absolute vereiste

Volgende keer:
De health trends van 2013 onder de loep. Zie jij de bomen nog?? 😉

2 gedachten over “Door de bomen het bos….

Geef een reactie

