Water, en winst

Na de Tegenlicht uitzending “de slag om ons water” van afgelopen maandag explodeerde m’n Twitter TL.
Schande en meer. Verontwaardiging. Verbazing.

Toch is de uitspraak “de gedachte dat water een mensenrecht is vind ik vrij extreem” van Nestlé’s topman Peter Brabeck al maanden oud.

En eigenlijk wil ik het daar eens over hebben.
Publieke verontwaardiging aangejaagd door een docu op de publieke omroep. Sure.

Maar wat als deze docu niet gemaakt was?
Nestlé, als 1 van de grote levensmiddelenconcerns wereldwijd, heeft enorm veel invloed. Als jij en ik niet opletten zijn waterbronnen dadelijk eigendom van grote multinationals.

En doordat jij en ik niet opletten kon Nestlé in de 3e wereld een campagne starten tégen borstvoeding. Hun melkpoeder was ronduit beter. Het gevolg? Een stijging van de zuigelingen sterfte omdat moeders daar wel de melkpoeder kochten, maar dit aanmaakten met vies water *sic*.

Morele verontwaardiging uitschreeuwen op Social Media is makkelijk. Verandert het iets? Ik denk het niet.

Je draagt zelf verantwoording voor het vergaren van informatie. En als het gaat om voeding, je weet wel, datgene wat je in leven houdt, dan telt die verantwoording wat mij betreft zwaarder dan wanneer t gaat om je autoverzekering.

En neem van mij aan, grote multinationals hebben maar 1 of 2 belangen. Winstmaximalisatie én een gunstig imago. Het juist informeren van de consument bungelt ergens onderaan de prioriteitenlijst.

In plaats van je ongenoegens deponeren via Social Media lijkt het mij wijzer om iets te doen.
Peter vindt water geen mensenrecht? Dan vreten wij je producten niet meer, Peter. En gooien 2 miljoen twitteraars de Nestlé producten in de ban, dan wordt er wellicht iemand wakker…

Dus geen Dolce Gusto, geen KitKat of Rolo, geen Maggi, geen Perrier of Vittel, geen Purina dierenvoeding en al helemaal geen zuigelingenvoeding.

Of zeg ik nu iets heel raars?

20130911-225352.jpg

Een gedachte over “Water, en winst

Geef een reactie

