Kennis is macht, vooral voor de voedselfabrikanten?

Vorige week schreef ik een verslag van het huiskamergesprek in Abcoude.
Onderwerp: het metaboolsyndroom, oorzaak en mogelijke oplossingen.

In mijn verslag pleitte ik voor voorlichting aan de consument. Immers kennis is macht.

Gisteren schreef ik een stukje over vruchtenhagel. Het Voedingscentrum vindt dit prima broodbeleg voor je peuter/kleuter. Korrels die bestaan uit 94% suiker!!

Wederom pleitte ik voor eerlijke en betere voorlichting. Immers kennis is macht.

Vandaag brak ik m’n hoofd over de vraag: waarom is het zo moeilijk om aan eerlijke en betrouwbare kennis te komen over voeding?

Daarom draai ik het om. Kennis is macht. En de kennis om consumenten te bespelen, kinderen te indoctrineren en onwelvalligheden weg te moffelen is ruimschoots aanwezig bij de voedselfabrikanten en lobby organisaties.

Voorbeelden van die kennis? Schrik niet!

– keuze maakt hebberig. Hoe meer keuze, hoe meer mensen kopen.

– voorkeur voor zoet en vet zit ingebakken in ons systeem. Dat gaat er nooit meer uit.

– zoet en vet appelleren in ons brein aan hetzelfde beloningssysteem als cocaïne.

– gedrag is vrij makkelijk aan te leren, zeker als het beloond wordt en zeker in de kindertijd

– gewoonten zijn hardnekkig en hoe ouder ze zijn des te lastiger af te leren

– kinderen kunnen tot hun 8e geen tot weinig onderscheid maken tussen reclame en de werkelijkheid

– kinderen zijn in het moderne huishouden de DMU (beslissers) als het gaat om voedingsaankopen

– gezondheidsclaims worden serieus genomen, hoe wankel ook

– slechts 15% van de eetbeslissingen wordt bewust genomen

– mensen denken altijd minder gegeten te hebben dan ze daadwerkelijk doen. Altijd!

Als je deze punten bekijkt kun je exact zien waar we gemanipuleerd worden. Voedselfabrikanten en reclame bureaus hebben zich beter verdiept in de menselijke psyche dan de gemiddelde psycholoog.
En op het gebied van voedsel kennen ze ons zelfs beter dan wijzelf!

Dus maakt de industrie voedsel dat appelleert aan onze ingebakken behoefte aan vet en zoet.
En maken ze er nog meer van. Meer keuze staat garant voor meer omzet!

Door middel van reclame’s wordt ons voorgeschoteld dat “trek” elk moment van de dag gestild kan worden. Moet worden zelfs. Why wait, the moment is now!

Door middel van uitgekiende strategieën wordt er ingespeeld op kinderen. Want, welke ouder wil er nu scènes in de supermarkt.

Producten voor kinderen zitten bomvol suiker! De eenmaal aangeleerde smaak is amper meer af te leren.

Obesitas bestond amper voor 1985.
Sinds 1985 is het aantal kant en klaar producten én het aantal verkooppunten enorm toegenomen

Enzovoort. Je kunt er een boek mee vullen!

Terwijl wij kijken naar de overheid en andere organen die ons de weg zouden moeten wijzen in het oerwoud, is diezelfde overheid bang om deze machtige industrie voor het hoofd te stoten en blijft ze hangen in halfslachtige maatregelen en “plannen”.

Mogelijke maatregelen worden weggewuifd onder het mom van “de industrie kan zichzelf wel reguleren”.De praktijk blijkt anders. Helaas.

Een van de maatregelen die niet tornt aan “vrije keuze” maar wel een wegwijzer kan zijn in het oerwoud van producten en productmarketing is het stoplichtsysteem.

Heel simpel:
Rood: beter van niet
Oranje: ok, voor af en toe
Groen: kopen!

Simpeler dan al die ingewikkelde etiketten moeten bestuderen. En geschikt voor iedereen.
Inmiddels ingevoerd in Groot Brittannië waar de overheid enthousiast is.

Voor Nederland wellicht ook een oplossing, ware het niet dat onze “vrienden” Coca Cola, Nestlé, Unilever, Heineken etc dit wisten tegen te houden.
Kosten van dit lobbyfonds? 1 miljard euro.
Dat mag het beschermen van de winst dus kosten.

Bedankt, vrienden. Ik “open nog een flesje happiness” 😖

Kennis is macht. Doe er je voordeel mee.

Advertenties

One thought on “Kennis is macht, vooral voor de voedselfabrikanten?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s