Eten uit je streek, intro

Volgende week start ik met de challenge “eten uit je streek, kun je zonder de supermarkt”.
Nu weet ik bij voorbaat dat dat niet helemaal gaat lukken, maar qua basis voedsel: aardappels, groenten, fruit, vlees, brood en zuivel moet lukken lijkt me.

Ter voorbereiding heb ik de afgelopen dagen m’n eigen “toer de boer” gedaan.
Zuivel: ✔
Meel & brood: ✔
Vlees: ?
Fruit: ?
Groenten: ✔ met stip zelfs!

Vanmorgen kreeg ik een rondleiding bij het biologisch-dynamisch bedrijf “De Hooge Kamp.

Roel en Reni hebben dit bedrijf ooit overgenomen en telen/kweken biologisch dynamisch. Het voert wat ver om biologisch/dynamisch helemaal uit te leggen, maar kortgezegd komt het hier op neer.

De bodem staat centraal.
Gewassen worden wisselend geteeld en na 5 jaar bodemgebruik krijgt het land 2 jaar rust en wordt het beplant met o.a klaver om de bodem natuurlijk te bemesten.

Kunstmest en chemische bestrijdingsmiddelen worden niet gebruikt. Om de velden heen zijn houtwallen aangeplant om natuurlijke bestrijders een plek te bieden (gaasvliegen, lieveheersbeestjes, koolmeesjes etc)

Mijn indruk?
Wow! Wat een bedrijf! En wat een groenten!!!
Venkelgroen, rucola die scherp en toch zacht van smaak is, spinazie die zoet smaakt….
En dan de looks! Het ouderwetse beeld van biologische groenten die misschien beter smaken maar er niet aanlokkelijk uitzien, gaat hier niet op.

Sla, snijbiet, venkel, erwten en courgettes, het was gewoon kunst met een grote K!

Je begrijpt, ik ben helemaal om. Voor mij niet eens meer groenten van de markt. Dit wil ik eten!

De Hooge Kamp levert groenten/fruit pakketten en staan wekelijks op de boerenmarkt in Apeldoorn en Arnhem. Dus voor iedereen uit de regio Epe tot en met Arnhem: aanrader!

Ik heb m’n groenten/fruit abonnement direct geregeld!

De foto zegt alles:

20130612-131946.jpg

O, en check de Hooge Kamp
Op 7 juli aanstaande houden ze open dag!

See you there?

3 gedachten over “Eten uit je streek, intro

Geef een reactie

