Lasagne voor €3,-, een rondje onderste schappen

Vandaag deed ik wat onderzoek voor een blog over “waarom ongezond eten goedkoper is dan gezond eten”.
Kortom, ik deed een rondje “onderste schappen”.

En wat ik daar aantrof was met recht schokkend. T is niet gek dat je van dit soort producten ziek én dik wordt.

Lasagne bolognese €2,99 voor een kilo
(Bevat 10% gehakt, met bamboevezels weliswaar).

Boterhamworst €1,04 voor 400 gram
(Met 64% kippenseparatorvlees)

Pindakaas €1,29 voor 600 gram
(Wel 55% pinda’s, rest is goedkope olie)

En de mooiste:
Rundvleesragout € 0,67 voor 300 gram
(Bevat maar liefst 4,5% rundvlees!!)

De rest van de ingrediënten?? Vooral veel maïzena, bloem, maïs, soja, zout en suiker in al z’n vermommingen.
Het is toch te gek voor woorden dat dit als “voedsel” verkocht mag worden!

Maar terug naar de lasagne bolognese.

20130603-163753.jpg

Dit gaat er in de lasagne (kattenvoer) van Euroshopper:

52% bolognesesaus. Die bestaat uit:
10% gehakt met bamboevezels
8% tomatenpuree
6,5% ui
4,5% tomaat
0,4 % oregano

31% bechamelsaus
Die ga ik niet eens omschrijven, zo vies

10% pasta
6% kaasproduct (say whut??!!)

Verder natuurlijk een flinke dosis E-nummers, concentraten, zouten en suikers en andere half fabrikaten.
JUMMIE!!!!
“Eten op eigen risico” zou er eigenlijk vetgedrukt op de verpakking moeten staan.

Hier plaats ik regelmatig recepten van varianten op lasagne, bij deze nogmaals de lasagne met gegrilde groenten

Wil je gewone lasagne dan koop je een pak lasagnebladen.

Bij deze lasagne had ik geen bechamelsaus, is natuurlijk wel extra lekker, dus lees daarvoor hier verder.

Ok, je bent niet voor €3,- klaar.
Maar je eet wel lekker! En gezond!
En zonder risico op….tja. Daar laat ik me deze keer niet over uit 🙂

20 gedachten over “Lasagne voor €3,-, een rondje onderste schappen

  1. Ik eet elke week 1x een kant en klaar Lasagne. Ik bak daar zelf roerbak groente bij, en doe er verse sla bij. Heerlijk gewoon, ongelooflijk hoe iedereen hier zich zo druk maakt om een prima product.

    1. Hallo Jip, smaken verschillen, laten we dat voorop stellen. Maar de ingrediënten van de door mij beschreven lasagne zijn amper prima te noemen. Je betaalt vooral voor water en andere vulmiddelen. Dat is mijn mening. Roerbakgroenten en sla erbij is natuurlijk gezond en vers. Dus super 🙂

  2. jij hebt toch contact met het Voedingscentrum? Ik vraag me af of – als er een goede, eerlijke campagne komt over de langetermijneffecten (gezondheid) van dit soort ‘eten’ – of mensen dan wel bereid zouden zijn om wat meer te betalen… Niemand wil toch ziek worden… En de overheid heeft de mond vol van de almaar stijgende ziektekosten… Zoals we nu met ons lijf omgaan, wordt dat alleen maar erger. 😦

    1. Cuny, het voedingscentrum loopt echt niet voorop, en zal de laatste zijn die de industrie voor t hoofd durft te stoten. Net als de overheid. Consenten hebben zelf de controle over hun voeding uit handen gegeven, zij zijn ook de enigen die dat terug kunnen draaien. Maar ja, dat is bijna utopisch 🙂

  3. Gelukkig eet ik dit niet, maar mijn trek is me per direct vergaan. Ik begrijp werkelijk niet hoe we op dit punt zijn aanbeland. Ja, ik weet het wel, maar ik wil niet geloven dat geld de drijfveer is van de industrie. Over de ruggen van hun klanten….
    Nanette, je zou moeten samenwerken met de Keuringsdienst van Waarde; jullie vullen elkaar aan!

    1. De markt is verpest door dit soort “eten”. Consumenten weten niet meer hoe “echt eten” smaakt en zijn amper bereid een goede prijs te betalen. Anderzijds is de industrie ook niet gek, waarom betere ingrediënten gebruiken als t zo ook gekocht wordt.
      Ik ben al blij met de etiket regels, alhoewel bijna niemand die leest.

      En over keuringsdienst van waarde: ik ben al jaren fan!

  4. Ik zou het mijn katten niet te eten geven. Wanneer komt er nu eindelijk eens een fabrikant met wel echte goeie kant-en-klaar maaltijden? Want daar is vraag naar dus is er een markt voor. Of bestaan er wel echt goeie? Van die stoommaaltijden ofzo? Geen idee eigenlijk. Wel leuk om eens in te duiken maar ik ga het echt niet kopen om te proberen.

    1. Innocent (van de smoothies) heeft in de UK ook super kant en klaar maaltijden. Hier wordt de markt natuurlijk gedomineerd door AH.
      Koken en stomen is redelijk ok volgens mij, alhoewel ik t eigenlijk zelden eet.
      Punt is dat je betaalt voor kwaliteit. En dat hebben veel mensen er niet voor over. Smaak van de consument is al best verpest denk ik.

    1. Christine,
      Ik ken jouw achtergrond natuurlijk, maar dit zou ik m’n kinderen niet voor durven zetten.
      Lusten is ook een kwestie van blijven proberen, maar ik snap hoe lastig het is.

  5. Poe. Ik zal niet zeggen dat ik altijd alle sausjes ed. zelf maak maar dit is wel heel erg. Gelukkig zit er nog een grijs gebied tussen dit en álles zelf maken zeg maar.

    1. Saskia,

      Ik koop hooguit een vissaus en heel af en toe een mix voor Tom ka kai soep bij de toko. En sojasaus, sambal etc. Maar dat zijn meer “condimenten”.
      Verder weiger ik te betalen voor goedkope rommel.

  6. Die weerstand die ik voel als ik anderen die goedkope lasagna zag eten is dus niet ongegrond. Heb je wel eens geroken aan dat spul? Niet goeddd! Leuk, dit soort blogs. Ga ik nu even m’n bio bietjes raspen 😉

      1. Heb je ook wel eens gekeken hoe een pan er uitziet als je kant en klare lasagnasaus hebt gemaakt? De vellen hangen in de pan, net plastic! Toen ik dat zag was het ook wel een openbaring..

Geef een reactie

