Eten en welvaart

Binnenkort start op Net5 de serie “Food Hospital”. Hierin wil men mensen met uiteenlopende kwalen proberen te “genezen” door middel van voeding. (dus aangepast eetpatroon/dieet/superfoods??)
Geen idee hoe de invulling exact is, maar ik ga zeker kijken.

Hoewel ik de “voeding kan genezen” claim best lastig vind, blijft het een feit dat de mensheid als van oudsher gebruik maakt van wat de natuur ons biedt om kwalen te bestrijden.
Maar in het hedendaagse voedingslandschap vliegen de claims je met regelmaat om de oren. Suiker is gif, de Paleo leefwijze geneest alles, Yakult en Activia houden je darmflora op orde etcetera.

Maar wat veroorzaakt nou echt de epidemie aan te zware mensen met bijpassende welvaartskwalen? Inmiddels wordt verondersteld dat de huidige generatie niet meer ouder zal worden dan hun ouders. Dat vind ik een behoorlijk schokkend gegeven.

Ik durf hier wel een stelling over te poneren.

Wij zijn verslaafd aan eten.

En net als bij elke andere verslaving komt het overmatig gebruik van bepaalde middelen de gezondheid niet ten goede. Een alcoholist doet schade aan z’n lever, een roker aan z’n longen, een drugsverslaafde aan z’n brein.
En een eetverslaafde? Die krijgt last van een “vervet” lichaam.

Met dat vervette lichaam komen de klachten. Los van de belasting die overgewicht meebrengt voor onze gewrichten reageert ons hormonale systeem op de hoeveelheid vetten en suikers in ons bloed. En 1 van de uitvloeisels daarvan is diabetes, waarbij het helemaal misgaat met de productie van insuline.

Toch kan ik me zo voorstellen dat niet alleen vetten en suikers een invloed hebben op onze hormoonbalans. In processed foods zitten allerlei toegevoegde stoffen die in het basisproduct niet, of veel minder voorkomen.
Vlees, kip en kweekvis zitten bomvol antibiotica. Op groenten en fruit zitten (weliswaar minimale) restanten bestrijdingsmiddelen.
Als je bedenkt dat je lichaam eigenlijk 1 grote scheikundefabriek is, dan kun je je wellicht voorstellen dat het lichaam ook reageert op al die toegevoegde stoffen.

De laatste jaren ontdekt men steeds meer over het complexe metabolisch systeem. Je lichaam bereidt zich al voor op eten zodra de eerste geuren uit de keuken voorbij komen drijven. Gebaseerd op die geur begint de complexe samenwerking tussen hersenen, hormonen en organen.
En bij de 1e hap gaat dat systeem op volle toeren.

Je lichaam reageert met hormoonsignalen/afgifte op wat het verwacht.
Daarom zijn smaakstoffen, kunstmatige zoetstoffen en andere chemische additieven ook zo verwarrend voor je lijf. Immers, je lichaam ruikt en proeft bijvoorbeeld zoet, maar krijgt geen suikers te verwerken.
Terwijl jouw systeem wel hormonaal reageert op de verwachte toename aan suikers in je bloed.

Ik zeg niet dat voeding niet mee zou kunnen helpen bij het genezen van kwalen. Ik vind alleen dat wij met z’n allen het ontstaan van die kwalen voor zouden kunnen zijn.
Door puur en onbewerkt te eten. Door spullen die vol kleur en smaakstoffen zitten gewoon in het schap van de supermarkt te laten. Door biologisch vlees en zuivel te gebruiken.

Maar dan kom ik terug op mijn stelling: Wij zijn verslaafd aan eten.

En die verslaving wordt gevoed door de voedingsmiddelenindustrie. Zij maken hun producten zo dat deze appelleren aan onze basissmaken: zoet,vet (en zout).
Zoet en vet is nl. de basis van onze voeding, dat wat je als baby het eerste proeft en bedoeld om ons snel te laten groeien en van kwetsbare pasgeborene een flinke baby te worden die tegen een stootje kan.

Daarbij was er vroeger niet de overdaad aan voeding aanwezig die er nu wel is. En door alles lekker zoet/vet/zout te maken en het ongebreidelde aanbod van producten, blijven we maar dooreten.
Tel daarbij de commercie die ons aangeleerd heeft dat volkomen normaal is om 7 eetmomenten op een dag te hebben en zie daar: alle ingrediënten voor een ramp.

Die ramp zien wij zich nu voor onze ogen voltrekken. Volgevreten mensen, een lijf wat de hormonale aansturing voor het verteringsproces helemaal kwijt is en een epidemie aan diabetes en andere welvaartsziekten.

De oplossing?
Geen dieet in ieder geval.
Maar ik doe een voorstel:

Stop 4 weken met:
– het eten van producten met toegevoegde suikers.
– het eten van producten met geraffineerde koolhydraten
– ofwel eet 4 weken niets aan “processed foods” maar kook zelf. From scratch.
– slaap minstens 7 uur per nacht
– beweeg 30 minuten per dag
En maak 1 keer per week zelf een huge dessert, een plaat brownies of een andere guilty pleasure.

Maar dit wisten jullie natuurlijk allang. 😉

Het komt neer op: Just do it.
Na die 4 weken zul je zien dat je de helft van de kant en klare rommel uit de supermarkt niet eens meer lust. En sta je aan de basis van een leven met meer “echt eten”.
Promiss!

9 thoughts on “Eten en welvaart

  1. Hoi,

    Heb je toevallig de documentaire “Food matters” gezien? Hierin wordt het verhaal verteld hoe eten verantwoordelijk is voor ziektes en hoe aan de andere kant eten ook weer kan genezen. Erg interessant. Ik ben zelf nog niet helemaal overtuigd, maar geloof wel dat er een kern van waarheid in zit. Ik ben benieuwd wat jij daar van vindt.

    1. Hoi Rachid,

      Voeding als geneesmiddel is al zo oud als de wereld.
      Ik geloof zeker dat “anders eten” een hoop kwalen kan verlichten.

      Claims als “geneest kanker, ADHD, autisme etc” vind ik ronduit gevaarlijk.

      Maar als je je lichaam gebruikt als afvalbak, zal je lichaam ook zo reageren. Met vieze pukkels, vieze adem, stinkende gassen en slechte spijsvertering.

      Ook diabetes 2 kan in t beginstadium goed gecontroleerd worden dmv voeding om zodoende het insuline spuiten uit te stellen.

      1. Bedankt voor jouw antwoord. Ik was erg nieuwsgierig wat jouw beeld daarbij is. Dus als ik het goed begrijp trek jij de lijn bij ziektes die direct zijn terug te leiden tot ons eetgedrag, zoals diabetes? Zoals bekend was.

        In de documentaire komt namelijk sterk naar voren dat de medische wereld en dan vooral de gemiddelde huisdokter te weinig afweet van voedingskunde om de juiste analyse te maken. Daarom ook niet preventief mensen bij kan sturen in mensen hun eetgedrag. Dat zou betekenen dat we dan leuk met zijn allen naar de voedingsindustrie kunnen wijzen, maar dat de medische wereld daar ook zijn aandeel in heeft. Welke ziektes uiteindelijk verantwoordelijk zijn door slecht eten is inderdaad een andere verhaal.

      2. Hallo Rachid,

        Ik ben ook overtuigd van fytotherapie (dus kruiden en planten als geneesmiddel) maar daar weet ik te weinig van af.
        Meer in t algemeen: wij zijn afgedwaald van goede voeding. En ook artsen vertrouwen eerder op farmaceutica dan eens verder te kijken naar bijvoorbeeld levensstijl.
        Wij maken ons lichaam kapot met verkeerde leefgewoonten en vertrouwen vervolgens op chemie om dat te fixen.
        Dus ik ben zeker voorstander van eerst kijken naar voeding. Maar claims als “broccoli geneest etc” daar geloof ik niet in 🙂

  2. Persoonlijk eet ik doordeweeks vrij sover: ontbijtje, lunch en avondeten. Verder niks, behalve soms een glas wijn ’s avonds. In het weekend kan ik dan eten wat ik wil. Ik ga niet way out (dat vind ik gewoon niet prettig), maar ik let echt nergens op. En ik sta al zo’n 15 jaar op hetzelfde gewicht. Ik denk ook dat een dieet echt totaal geen zoden aan de dijk zet.

  3. Sinds 1 maart doe ik zo ongeveer wat je voorstelt. En het bevalt ons bijzonder goed. heel af en toe zondigen met zoetigheid. Manlief is hierdoor 6 kilo afgevallen en ik 5 kilo. We eten nog steeds lekker. Een opgave is het niet echt want ik hield altijd al van echt eten koken. De 7 uur slaap schieten er wel bij in, maar ja ik ben al mijn hele leven een kortslaper.

      1. Tja, je kunt jezelf niet dwingen langer te slapen. 😉 Maar ik heb ook niet echt veel overgewicht volgens BMI dan 😉

Geef een reactie

