Over eten. En gezond eten. Deel 2

Een poosje geleden schreef ik een blogpost over het feit dat wij qua eten flink de weg kwijt zijn. We eten de hele dag door. Gebruiken vaak en veel gemaksproducten. En hebben eigenlijk geen benul meer van de hoeveelheid eten die we nou daadwerkelijk nodig hebben om op gewicht te blijven. Dus: inname en verbruik zijn in balans, zeg maar.

Nog eens nalezen? Je vindt m hier

De vraag die ik in deze blog stelde was: weten we nog hoeveel kilocalorieën (hierna te noemen:kcal’s) je eigenlijk nodig hebt per dag? En nodig staat dan voor: zoveel als je daadwerkelijk verbruikt.
Een eenvoudige methode om te achterhalen hoeveel jij ongeveer per dag verbrandt met je activiteiten is de Harris Benedict methode
Disclaimer: dit is een gemiddelde. Per persoon kunnen er factoren zijn waardoor je meer of minder verbrandt. Maar als richtlijn is deze methode prima te gebruiken.

Maar ok, nu heb je een getal. (in mijn geval verbruik ik gemiddeld 2100 kcal’s per dag) En dan? Want wat is nou 2100 kcal’s?

Hieronder schets ik een zeer basaal dagmenu. Hollandse pot zeg maar.
Lees mee:

Ontbijt:
2 beschuitjes met boter en kaas
1 glas versgeperst sinaasappelsap van 200 ml
1 stuk fruit
Totaal: 400 kcal’s

Lunch:
3 volkorenboterhammen met boter en en rosbief/ham/rauwe ham
1 gekookt eitje
1 glas melk van 200 ml
1 stuk fruit
Totaal: 600 kcal’s

Avondeten
200 gram groenten
75 gram sla
100 gram kipfilet
1 portie aardappels
dressing voor sla
Totaal: 500 kcal’s

Totaal aan 3 maaltijden en 2 stuks fruit: 1500 kcal’s

In mijn geval betekent dat dat ik nog 600 kcal’s te verbruiken heb aan: drankjes, tussendoortjes, een dessert, een snack ’s avonds etc.

Dus een overzicht van zomaar een aantal tussendoortjes:

1 sultana (en er zitten er 2 of 3 in een pakje) 55 kcal’s
1 minimars 100 kcal’s
roze koek 225 kcal’s
mokka frappuccino van starbucks 400 kcal’s
liga evergreen (per stuk) 75 kcal’s
1 chocotoff 45 kcal’s
3 dropjes 40 kcal’s
cup a soup tomaat, na bereiding 70 kcal’s
blikje coca cola 145 kcal’s
glas wijn, gemiddeld 100 kcal’s
bier, gemiddeld 120 kcal’s
chips, portie 25 gram 140 kcal’s
chips, portie 100 gram 560 kcal’s
chips, zak 1350 kcal’s
portie bitterballen (6 stuks) 280 kcal’s
handje cashewnoten 160 kcal’s

Nu eet ik nooit maar 3 dropjes. En ook nooit 1 sultana. Of 1 chocotoff. En een wijntje zijn er ook heel snel 2. Of 3.
En zo zit je vrij eenvoudig aan die 600 kilocalorieën die ik in mijn geval dan nog te “besteden” heb.

In dit voorbeeld ga ik ook uit van “echt eten”. Dus zelf koken met pure ingrediënten. En nog heel basic ook.
Gebruik je kant en klare sauzen, mixen of dressings dan komen er ongemerkt nog heel wat kcal’s bij. Immers, kant en klaar wordt in bijna 100% van de gevallen op smaak gebracht met suiker.
In de volgende post zal ik een menu maken met kant en klaar producten.

Ben benieuwd hoe dat uitpakt.

Geef een reactie

