Food Revolution Day, 17 mei as

Over 10 dagen is het zover! Food Revolution Day!

Jammer genoeg kwam ik pas 2 welen geleden achter dit heugelijke feit, na t geven van een presentatie waarin ik als mijn droom “een foodrevolutionday” noemde.
Volgende dag ging ik googelen, en wat bleek…..
Jamie Oliver zet dit al wereldwijd op de kaart te zetten *sigh*
Geweldig, die Jamie!

Inmiddels ben ik official ambassador van de Foodrev organisatie maar 2 weken is absoluut te kort dag om echt iets op de kaart te zetten.

Ik zet dan ook hoog in op 2014! Maar daar hebben jullie nu niets aan!

Om 17 mei aanstaande niet zomaar te laten passeren, het volgende:

Ik wil jullie vragen je voedseldroom met me te delen.
Wat moet er volgens jullie anders als het gaat om eten, koken, productie, voorlichting etc.

Deel je droom hier, of mail hem naar eetechteten@gmail.com

Uit de mooiste dromen kies ik twee “winnaars” met wiens droom ik aan de slag ga voor 2014.
En deze winnaars krijgen een “Eetechteten” picknickmand, gevuld met puur eten en mooie recepten.

Hier de link naar de pagina van Jamie. Laat je inspireren en verras mij met jouw droom!

Ik hoop op heeeel veel reacties!
Spread the Dream & let’s get this Revolution started!!!

20130507-153120.jpg

11 thoughts on “Food Revolution Day, 17 mei as

  1. Niet gefeliciteerd worden met de eerste verjaardag van je kind middels een kortingsbon voor opvolgmelk, maar met een bon waarbij je bij je eigen (biologische) groentewinkel een pakketje krijgt met daarin alles voor eerste hapjes. Vers. Mooi kookboekje erbij.
    Je zou bijna elke verjaardag zo kunnen vieren van de consultatiebureauperiode; traktatietips, gezond snaaispul voor in de pauze als een kind eenmaal 4 is, hoe maak je de lekkerste sappen, de mooiste taartjes.
    Gezond eten, een eind van de nutricia-wereld af en een stuk dichter bij echte voeding.

  2. Mijn droom is dat kiezen voor veel (biologische) groenten en weinig, en als je het al eet biologisch, vlees eten iets is wat normaal wordt voor iedereen. Dat dit de standaard wordt voor alle mensen. Dat we bij lekker eten niet gelijk denken aan ongezond en vet eten, maar aan echt eten. En dat we dan af en toe met zn allen heerlijk kunnen genieten van een patatje met of een lekkere chocoladereep zonder dat we ons daar schuldig over voelen. Zoiets droom ik…

  3. Mijn droom is om goede gezonde voeding op te nemen in het lessen pakket op de basisschool. Kook programma’s zijn razend populair en scholen kunnen overwegen om een kookles te geven. Misschien als workshop na schooltijd of echt als creatief lesuur.

  4. Mijn wens is dat gezond, echt voedsel meer beschikbaar is dan het junkfood. Vooral bij pretparken stuit je nogal snel op de vette happen, als ze nou als eerste de gezonde dingen aanbieden en aantrekkelijker maken? Je kan nog steeds maar kiezen uit 1 vegetarische maaltijd of 1 soort salade soms! Erg jammer en gemiste kans. Leon een fastfood keten uit London laat tenminste zien dat een snelle hap ook gezond en met aandacht bereid kan zijn (en hip imago). Laat die hele beweging zich maar eens inzetten in de pretparken waar onze kinderen komen. Ik zou echt zo graag gewoon niet altijd maar friet of pannekoeken op het menu zien. En mijn grootste droom is dus dat er meer restaurants komen over heel Europa die de filosofie van Leon dragen.

  5. Mijn droom is dat eten weer onze vriend wordt en niet onze vijand. Dat we weer dicht bij ons voedsel staan en weten waar het vandaan komt en genieten van smaak, geur en kleur. Dat voedsel niet meer gaat om geld verdienen voor de multinationals. Dat kinderen leren dat spitskool zo heet omdat het die vorm heeft en dat ze weten dat melk niet uit een pak komt maar van een koe en dat daarvoor een kalfje bij zijn moeder weg moet zodat de mens koemelk kan drinken. Dat we leren nadenken over wat we eten en drinken. Keuzes maken dus en genieten! En dat we niet hoeven vrezen over wat er in ons eten zit, maar dat het gewoon vermeld staat en we zelf kunnen kiezen.

  6. Wij hebben met een groepje enthousiastelingen een heuse 040kruidenruil FBpagina gemaakt en gaan op 19/5 in een gezellig hofje in onze stad onze zelfgekweekte kruiden, fruit- en groentestekjes ruilen (okee, en ook een paar boompjes in spé) om daar allemaal in onze tuin verder mee aan de slag te gaan en later deze zomer/najaar te oogsten en lekker mee te koken. Ook een vorm van genieten van puur(der) eten en ingrediënten.

  7. Zou het niet fantastisch zijn als alle kinderen opgroeien met echt eten? Hoewel veel ouders op hun manier hun uiterste best doen om hun kind kennis te laten maken met eten, wordt dit helaas niet in ieder huishouden met de paplepel ingegoten. Steeds minder kinderen (her)kennen verschillende soorten groenten en fruit, laat staan dat ze weten waar het vandaan komt en of het uit de grond komt, aan een struik of een boom hangt. Hoe kun je hier voor zorgen? Maak voeding onderdeel van het (basis)onderwijs. Een standaard onderdeel, net zoals bijvoorbeeld gymnastiek. Laat kinderen voeding zien, ruiken, proeven. Ga naar de kas, neem ze mee naar de boer, ga wandelen in een boomgaard. Laat kinderen zelf een maaltijd bereiden. Mijn droom is dat echt eten bereikbaar is voor alle kinderen.

  8. Een voedseldroom….. Dat de supermarkten veranderen in versmarkten. Vroeger werd het vlees op de vleesafdeling ‘gemaakt’ waar je bij stond, net als bij de echte slager. Nu is alles voorverpakt en bevat rundergehakt dextrose (!). Ik zie een versmarkt voor me met daarin weer plaats voor een echte slager, een echte bakker, een echte groentenman(-vrouw) enzovoort. En voldoende keuze uit biologische producten. Alle pakjes en zakjes mogen ook een hoek, daar ontkom je niet aan, maar dan in omgekeerde verhouding als nu het geval is als het gaat over vers/verpakt, gezond/ongezond enz.

  9. Mijn droom is dat kinderen weer gezellig samen met een van hun ouders (of au pair) gaan mee koken. Met pure seizoensgebonden producten. Ik weet nog dat ik vroeger altijd naast mijn moeder stond en samen de lekkerste dingen bereidde… Laat kinderen creatief denken met eten en smaken en uitproberen. Zeker met het nieuwe medium kunnen ze zelf recepten zoeken en proberen. Kortom samen en gezond.

Geef een reactie

