Chocoladeworteltaart, 100% real food

T is koud! Weer voor herfstige taart. In m’n boek Sweet Chocolate Sins staat een recept voor chocolade worteltaart, enorm lekker!

Maar omdat me toch wel het een en ander is bijgebleven van alle challenges bedacht ik me dat ik t recept wel aan kon passen…dus geen bloem, geen kristalsuiker.

Net geproefd en enorm goedgekeurd!
Dus hier het recept!

Voor een vorm van 20 cm

350 gram geraspte wortel
Gemberwortel, 2 cm, geraspt
100 gram palmsuiker
100 gram amandelmeel
85 gram speltmeel
1 theelepel bakpoeder
1 eetlepel kaneel
Snuf zout
Snuf nootmuskaat
50 ml ahornsiroop
50 ml lichte olijfolie
50 ml slagroom
2 eieren
100 gram fijngehakte chocolade (ik gebruikte Green & Blacks 85%)
100 gram gehakte walnoten

Verwarm de oven op 180C
Vet een springvorm in en bekleed deze met bakpapier.

Rasp de wortel en de gember, roer hier de palmsuiker door. Amandelmeel, speltmeel, bakpoeder en kruiderij erbij en meng goed.
Klop de eieren los met de ahornsiroop, de olie en de slagroom en voeg dit toe aan het wortelmengsel. Roer er tot slot de noten en chocolade door.

Giet het beslag in de springvorm en bak minstens 40 minuten.
Laat de taart goed afkoelen en maak m naar keuze af met een glazuur van roomkaas, citroensap en vanille.

20130426-155604.jpg

Wat opvalt? De taart is vochtiger dan m’n originele recept. Vind ik geen probleem, maar mocht je een “drogere” taart willen gebruik dan alleen palmsuiker en evt. iets meer speltmeel.
En terwijl ik dit typ bedenk ik me dat een hand fijngesneden dadels ook wel top zou zijn.
In dat geval kun je de ahornsiroop helemaal weglaten.

Een mooi recept voor t weekend!

En met een druppeltje oranje kleurstof door t glazuur ook een geweldige taart voor komende dinsdag!
Oranjebittertje erbij ….

Fijn weekend!

4 thoughts on “Chocoladeworteltaart, 100% real food

  1. Nanette, is er ook een versie denkbaar zonder speltmeel en met alleen amandel of bijvoorbeeld boekweitmeel? Dan is ie ook meteen glutenvrij! (lees: dan kan ik m ook eten). Ben benieuwd!

      1. Allemaal glutenvrije opties inderdaad! Vraag is: welke van de 3 zou het lekkerst smaken???

Geef een reactie

