Afzien of be fit, mijn conclusie

Nu eindelijk, 2 weken na t beëindigen van de uitdaging, mijn conclusie over 4 weken low carb eten.

Wat heeft het gebracht?
Wat neem ik mee?
Wat zijn mijn persoonlijke bevindingen.

Een samenvatting.

De eerste 10 dagen waren streng.
Geen banaan, geen mango’s, geen druiven. Want teveel fruitsuikers.
Geen alcohol.
Helemaal geen brood of meel, pasta, rijst of peulvruchten.
Geen zuivel, op een beetje melk op m’n cappuccino na. Geen suiker of suikervervangers.
Wel veeeeeeeeel groenten, rauwkost, vlees en eieren. Af en toe een beetje pecorino.

De hel, zeg ik terugkijkend.
Geen moment trek, maar m’n maag en darmen hebben t zelden zo zwaar gehad.

In deel 2 van de uitdaging heb ik zuurdesembrood toegevoegd, alleen in t weekend weliswaar.
Door de week vette Griekse yoghurt bij de lunch en meer kaas. S avonds af en toe peulvruchten. Dat ging beter.

Mijn doel was onderzoeken of ik me fitter zou voelen. Of ik fysiek veranderingen opmerkte.

Terugkijkend kan ik weinig echte verbeteringen opmerken. Fitter voelde ik me zeker niet. De laatste 2 weken gingen beter maar absoluut geen toename van energie. Nul, nada, niets.

Ik verloor wel centimeters, zeker de 1e 10 dagen. Maar wat wil je ook, op gemiddeld 1300 kcal per dag. Maar inmiddels, 2 weken na t einde van de uitdaging, zijn er weer een aantal centimeters bij.

Haar, huid, nagels? Geen verandering.
Slapen: as usual.

Kortom voor mijn fysiek heeft t niet veel gedaan. Behalve dan een maag/darm systeem wat volledig de weg kwijt is, nog steeds.

Ik eet normaal al pakjesvrij. Maar t gebrek aan suiker viel me zwaar. Niet dat ik nou veel snoep, maar ik maak regelmatig een taart/toetje/koekjes.
En suikervervangers bakken zeker niet prettig. In desserts gaat t nog wel, maar de structuur die kristalsuiker geeft is lastig te evenaren.

Wat neem ik mee?
Ik eet nog steeds geen brood/crackers/rijst/pasta etc. Behalve in t weekend. Prima te doen.
Maar geen kaas? Geen yoghurt? Helemaal geen suiker?
Voor mij niet te doen. Ik hou van dikke yoghurt met banaan en noten.
Ik ❤️ kaas.
En ik kan niet zonder af en toe een creme brulee, een stuk chocolade, of een flink stuk lemon merengue pie.

Dat doe ik dus gewoon.

Qua filosofie over beter, fitter, gezonder…

Ik geloof absoluut dat paleo/low carb heel gezond is.
Onderschrijf ik volledig.

Maar niet als DE BESTE eetwijze voor iedereen.
Er zijn op de wereld verschillende volken (Hunza, Eskimo’s, Masaï, de bevolking van de zgn. Blue Zones) die bekend staan om hun gezondheid, fitheid en ouderdom.
Deze volken eten allemaal verschillend.
Sommigen eten geen granen, anderen wel. Sommigen eten amper groenten, anderen wel. Sommigen eten vlees, anderen veel vis.

De enige overeenkomst qua voeding is dat het eten van deze mensen “puur en onbewerkt” is en een hoge voedingswaarde kent.

Ofwel, deze mensen kennen de producten van de Unilevers van deze wereld niet. En hun voedsel wordt natuurlijk verbouwd. Zonder gentech, zonder kunstmest. Zonder antibiotica.

Ik geloof in:
Puur eten (ok, kristalsuiker past daar niet echt bij)
*veel groenten, fruit, verse kruiden
*weinig zuivel
*vlees en vis, mits biologisch
*noten, zaden, peulvruchten
*volle granen, maar niet in 7 boterhammen per dag.

En, most important, voor iedereen een quilty pleasure
😉

Waarom heeft low carb/paleo me niet overtuigd? Gezondheid en obesitas hangen voor mij niet af van wel of geen volkorenbrood of kaas. Of wel of geen aardappelen.

Onderstaande animatie zegt alles. obesitas 1985-2010
De explosie van obesitas is ontstaan in de afgelopen 25 jaar.
Waardoor?
Gemaksvoedsel. High processed. Met teveel suikers en “lege koolhydraten”.
Het echte eten is naar de achtergrond verdrongen.
De grote stijging van mensen met serieus overgewicht ligt naar mijn idee aan t eten van voedsel dat niet voedt. Dat “leeg” is.

Terug naar echt eten dus!
En of je dan wel of geen kaas eet, of aardappelpuree…of juist kiest voor het vermijden van bepaalde producten, dat is een invulling die ieder voor zich maakt.

Tot de volgende challenge!

One thought on “Afzien of be fit, mijn conclusie

Geef een reactie

