Over eten. En gezond eten.

Dit blog is deel 1 uit een nog nader te noemen serie. Die serie zal gaan over mijn visie op gezonde of ongezonde voeding en (over)gewicht.

Vanmorgen moest ik op Twitter even wat ergernis kwijt over alle feiten en fabels die rondgaan over voeding. Op mijn @eetechteten account zie ik soms beweringen langskomen die gepresenteerd worden als feit.
Of alle mogelijke oplossingen voor obesitas. Of de eetwijze die je van kwalen en overgewicht afhelpt. Enzovoorts…

Met dit blog wil ik niets afdoen aan iedereen die oprecht geïnteresseerd is in voeding.
Maar, je voelt het al: er volgt een maar. Inderdaad.

Los van serieuze aanwijzingen dat suiker en bewerkte granen erg slecht voor ons zijn is t nog maar kort geleden dat werd aangenomen dat vet slecht voor je is. En melk “de witte motor”. Dus goed voor elk.

Waarmee ik wil zeggen dat er moet worden opgepast met “claims”. Over voeding en de exacte werking van het metabolisme weten we uiteindelijk nog maar weinig “echt zeker”.

Al kun je je afvragen hoe gezond een product nog is als de helft van de ingrediënten een onuitspreekbare naam heeft. Of beter: als een product chemisch geknutselde ingrediënten bevat.
Kook jij wel eens met E….huppeldepup? Ik in ieder geval niet.

Wat ik jammer vind is dat “wij” het gevoel met onze voeding kwijt zijn. En daardoor geen benul meer hebben van wat goede voeding is en in welke hoeveelheid we dit nodig hebben.

50 jaar geleden at men 3x per dag een maaltijd. Wellicht met een dessert, maar tussendoortjes waren zeldzaam.
Net als dagelijks een “snackje bij de borrel”.
En van knijpfruit, Liga Fruitkick en goedemorgen ontbijtdrink had nog nooit iemand gehoord. Ook niet van “4-uur Cup-a-Soup, trouwens.

Misschien saai, maar in ieder geval een stuk gezonder dan het constante “grazen” dat nu gemeengoed is.

Het aantal gevallen van serieuze obesitas (dus BMI > 30) is sinds de jaren ’80 van de vorige eeuw verdubbeld. Tegelijkertijd was er de opkomst van “prefab” voedsel. Inmiddels kunnen we kiezen uit gemiddeld 40? toetjes in de supermarkt.
Ik zie een verband.

Een gemiddelde man/vrouw heeft per dag 2500/2000 kcal’s nodig. Weet iemand nog hoeveel dat is?

En wist je dat je van consequent 100 kcal’s per dag meer eten “dan je verbruikt” op jaarbasis ongeveer 5 kilo aankomt? (100 kcal’s is 1 minimars of 2 chocotoff’s)

Daarom deze fotoserie. En dat gaat dan nog maar over 200 kcal’s.

To be continued…..

8 gedachten over “Over eten. En gezond eten.

  1. Hoi etenechteten,

    Met dit verhaal sla je de spijker op z’n kop. Wij vinden het leuk om te lezen dat er steeds meer mensen bewuster omgaan met gezonde voeding, hierbij hun eigen verstand gebruiken en niet afgaan op alle gezondheidsclaims die de wereld in geholpen worden door de belanghebbende industrie zelf. Bewustwording is hierbij het juiste woord.
    Wij zijn van mening dat de hoeveelheid bewerkte granen/koolhydraten/suikers dat zich in onze voeding bevind, veel te hoog is. Daarnaast zijn er een aantal schadelijke E-nummers die inmiddels in te grote hoeveelheden voorkomen in heel veel producten.
    We vinden het leuk dat je je hiervoor inzet en anderen stimuleert om producten te gebruiken die zo min mogelijk bewerkt zijn. Voedingsmiddelen gebruiken die dicht bij de natuur staan en daarnaast geen/weinig suiker bevatten. Top!

    Groetjes Sven en Jennifer
    Voedzaam en Snel

  2. Ja, ik weet nog hoeveel dat is. Sinds ik drie jaar geleden zo’n 47 kilo ben afgevallen, met eigen plan (geen Sonja Bakker of andere guru’s) ben ik door puur de Kilocalorieën tellen meer bewust van wat er allemaal in onze voedingsmiddelen zit. In de periode dat ik (gedwongen, want anders val je niet af) minder innam dan ik verbruikte moest ik er wel op letten toch de nodige voedingsstoffen (vitaminen, mineralen, eiwitten) voldoende binnen te krijgen. Dat deed ik dan dmv van preparaten (voor de vitaminen en mineralen) en het eten van veel peulvruchten (wat tegelijkertijd door de vezels ook je darmen aan de gang houdt als je weinig eet). Inmiddels eet ik weer “normaal” en zijn de preparaten en extra peulvruchten niet meer nodig. “Normaal” is voor mij echter anders dan terug naar hoe het was. Ik heb alles wat teveel Kcal’s bevat geschrapt. Voor mij geen chips en geen taart meer, geen koekjes en geen patat, geen suikerhoudende frisdranken en voorzichtig met alcohol en pizza’s. En geen pindakaas!!!) Om maar wat te noemen. Belangrijk omdat je stofwisseling bij het afvallen heel erg vertraagt. Dan ben ik maar “ongezellig”. Na een tijd mis je het niet meer en raken mensen in je omgeving eraan gewend. Verder blijf ik de calorieën tellen. Ook dat wordt een routinezaak. Gewoon even bij producten op het pakje kijken. Hoeveel zit erin per 100 gram en hoeveel gram schat ik in te gebruiken ervan, bij een maaltijd. Bij een diepvriespizza is de berekening makkelijk. Er staat op hoeveel die weegt. Een snelle berekening leert dan dat de gemiddelde diepvriespizza zo’n 750 – 800 kilocalorieën bevat. Eet je 1 pizza, dan zit je als vrouw al zowat op de helft van je dagelijkse inname. Terwijl vezels, vitaminen, mineralen erg beperkt zijn en niet voldoende in verhouding.
    Goed, ik weeg de voeding niet op een weegschaal, zo ver ga ik niet. Maar door er bewust van te zijn houd ik mijn gewicht op peil, en het kost me ook geen moeite meer. In het begin wel, maar nu is het gewoon “normaal” voor mij. Daardoor jojo ik ook niet heen en weer.

  3. Mijn moeder zei “vroeger” al; wat je oma niet kende moet jij niet eten. Met andere woorden, je verhaal van hierboven, kan ik onderstrepen. Ik ben niet anders opgevoed en ik hanteer nog altijd de visie van gezond, eerlijk en puur eten, zonder toevoegingen van e-nummers, pakjes en zakjes. En het liefst biologisch.

      1. Inderdaad, en dat is te triest voor woorden.
        Mensen gaan voor gemak en goedkoop, terwijl ik van mening ben dat puur koken niet meer tijd altijd meer tijd hoeft te kosten en mss nog wel goedkoper is. Al die , snacks, potjes, zakjes en pakjes zijn naar mijn idee duurder.

Geef een reactie

