Boekrecensie: Oergezond met oerdis

Vorige week ontving ik het boek “Oergezond met oerdis”, Eten zoals onze voorouders: wetenschap en praktijk.

Dit boek past precies bij de challenge Afzien of be fit, dus ik was erg nieuwsgierig naar de inhoud.

De stroming van (natuur)diëtisten, wetenschappers en voedingsdeskundigen die steeds luider roept dat het “westerse eetpatroon” oorzaak is van veel gezondheidsproblemen wordt namelijk steeds groter. Oergezond met oerdis biedt een alternatief voor dit voedingspatroon.

Ik geef geen mening over de juistheid van de beweringen in het boek, daar heb ik de achtergrond niet voor, maar ik heb het met grote belangstelling gelezen.

Mijn mening:
Oergezond met oerdis is geen kookboek, noch een boek over voedingswetenschap. Het bespreekt de huidige problematiek inzake het “westerse voedingspatroon” en biedt een helder en duidelijk alternatief.

De stellingen in het boek worden goed onderbouwd en nergens begaat men de fout “de waarheid in pacht te hebben”.
Kortgezegd komt het erop neer dat men stelt: Oerdis is zeker een gezonder en verantwoorder voedingspatroon dan het huidige westerse dieet dat vooral bestaat uit (geraffineerde) koolhydraten.

Dat geloof ik ook!

In het boek komen wetenschappers, onderzoekers en diëtisten aan het woord die elk hun vragen stellen bij ons huidige eetpatroon. De 1 sluit zich volledig aan bij de “oerdis methode”, anderen plaatsen kritische kanttekeningen.

En dat maakt dit een sterk boek. Het is geen grote promotie voor Oervoeding, maar geeft een eerlijke kijk op eten en wat daarmee mis kan gaan.

Iedereen die geïnteresseerd is in voeding kan ik dit boek aanraden.
Het verruimt je blik op eten en de traditionele “schijf van vijf” en het is gedegen opgezet.

Achterin het boek staat een weekmenu, bedoeld om zelf een week te eten volgens “Oerdis”.
Do try this at home, zou ik willen zeggen!

Conclusie: aanrader!
Bewustwording over wat we nu eigenlijk eten is vaak lastig omdat wetenschappers elkaar betwisten over “goede voeding”.
Dit boek geeft je achtergrondinformatie over beter eten én een uitdaging mee.
Durf jij?

Laat het me weten!

Algemene gegevens

Titel: Oergezond met Oerdis
Door: Karine Hoenderbos en Angela Severs
ISBN: 978-90-5059-499-8
http://www.oerdis.nl

20130321-125344.jpg

9 gedachten over “Boekrecensie: Oergezond met oerdis

  1. Nee; fanatici moeten we mijden. Af en toe lekker zondigen met -een zak- chocotoff zorgt toch voor het zout in de oerdis 😉 Wel vind ik magnetrons griezelige apparaten. Die komt er bij mij dus nevernooit in! Zelf ontbeer ik de wetenschappelijke onderbouwing. Maar het heeft iets te maken met enge straling en afbraak van voedselmoleculen. Zou niet eens weten waarvoor ik ’t ding zou moeten aanwenden..

    p.s. Heb onlangs mijn leuke -en piepjonge- nieuwe tandarts (e)- gewezen op Weston Price. Ze is razend enthousiast, heeft zijn boek gekocht en volgt nu seminars 😉
    Overigens zijn Weston Price fans over het algemeen enorme bourgondiers. Net als ondergetekende 😉

  2. Net de docu bekeken. Bere-interessant! Vraag me nu wel af wat ’t verschil is tussen Oerdis, Paleo en Weston Price? Volgens mij was die laatste de eerste 😉

    1. Heb net ’s even op de site van Weston Price gekeken (kende ik nog niet), dat is toch wel weer wat anders dan Oerdis en Paleo. Bij Oerdis is het in elk geval wel de bedoeling dat je geniet van lekker eten. In grote lijnen: neem de voedingsmiddelen die er in de oertijd ook waren, zonder de nadelen van die tijd. Je kunt je boodschappen gewoon in de winkel doen en een magnetron gebruiken is ook geen probleem. (op de site van Weston Price zie ik dat dat afgeraden wordt, zou niet weten waarom.) Bij WP ligt volgens mij de nadruk er vooral op dat alles onbewerkt moet zijn in alle opzichten (ongepasteuriseerde melk e.d.), bij Oerdis ligt de nadruk op genieten van vlees, vis, groente, fruit, eieren, noten en zaden.

    2. Hoi Felicita,

      Ik denk dat oerdis en paleo niet zoveel verschillen. Weston price gaat uit van alles onbewerkt, dus “levend eten”.
      Vandaar dat ze magnetron ook niet toestaan, dat schijnt de voedingswaarde enorm te verminderen.
      Verder heb je ook binnen Paleo wel stromingen, van hard core tot soft.
      Maar eerlijk gezegd vind ik t gros van de Paleo aanhang bijna religieus fanatiek. Dat staat mij dan weer tegen 🙂

    1. Hallo Marleen,

      Ik vind low carb wel degelijk afzien. Niet omdat ik te weinig verzadiging heb, totaal niet zelfs. Wel omdat het lastig is in te plannen binnen een gezin, als je het alleen “volgt”.
      En mijn lichaam reageert ook niet juichend. Maar ik hou nog even vol.

      1. Het kan inderdaad lastig zijn als je ’t niet met z’n allen doet. Ik volg ook niet streng Oerdis, maar zoveel als praktisch mogelijk is. Je kan wel de maaltijden die je met elkaar eet wat meer Oerdis maken door veel minder rijst/pasta/aardappels e.d te koken en meer groente en bijv. noten toe te voegen. Voor je het weet is de rest van ’t gezin ook om. (Bij mij wel in elk geval…)

      2. Oh ja, nog een vraagje: je zegt dat je lichaam niet juichend reageert; ik ben benieuwd wat voor nadelen/problemen je ondervindt.

      3. Ha Madeleen (sorry, bij m’n 1e reply niet goed gekeken)

        Mijn lijf had met name in t begin moeite met de hoeveelheid (rauwe) groenten
        De 1e 10 dagen deed ik ook geen zuivel, peulvruchten of zoete aardappel
        En te weinig vetten.
        Ik ben een kleine eter, dus eet geen 150 gram vlees/vis.
        Moest m’n koolhydraten dus halen uit groenten en fruit. Dat ging mis, dus dagen enorme darmklachten.
        Dat gaat nu beter.

Geef een reactie

