Afzien of be fit, dag 8

20130311-133512.jpg

Dag 8
De zuurdesemstarter neemt even pauze op dag 4, dus nogmaals dag 3 herhaald.

Hierboven m’n lunch van vandaag.
Een salade van een restje koud vlees en boontjes, aangevuld met appel, wortel, een uitje.
Sausje van yoghurt, een fijngeprakte ansjovis, mosterd, zout, peper en paprikapoeder.

Ik eet nu een week low carb, maar vraag me serieus af of ik dit volhoud.

Het eten is heerlijk. Ik mis brood, pasta etc geen seconde.
Heb geen moment trek en ook geen last van hoofdpijn of andere afkickverschijnselen.

Waarom dan toch opgeven?
Zonder in details te treden. Mijn spijsvertering is geloof ik niet gemaakt voor deze enorme hoeveelheid eten.
Ik heb teveel buikpijn en aanverwante klachten.
En vraag me serieus af of dat wel ok is…

Tips, anyone?
Hoort buikpijn etc….bij het wennen?
Ik hoor het graag!

12 thoughts on “Afzien of be fit, dag 8

  1. Kan het zijn dat je nu meer vezels eet dan hiervoor? In dat geval moet je ervoor zorgen dat je ook meer drinkt gedurende de dag. Als je dat niet doet kunnen je darmen enorm gaan opspelen (obstipatie, buikpijn, noem maar op).
    Kijk verder goed naar andere wijzigingen in je voedingspatroon (naast minder koolhydraten dus, zoals bijvoorbeeld meer vlees of andere lastiger te verteren producten). Misschien dat je daar een antwoord in kan vinden.
    Succes! En blijf vooral je gevoel volgen.

    1. Ha Elsbeth
      Mijn darmen werken op high speed nu, zeg maar. Mijn gok is de rauwkost. De reacties die ik krijg over zuivel en vlees etc zijn niet van toepassing, daar is nl weinig in veranderd.
      Suiker ook maar een klein beetje.
      Dus ik ga voor de soep tussen de middag ipv salades πŸ™‚

  2. Wel gek, want je zou juist een verbetering van je stoelgang enzo moeten hebben. Maar als je bijna nooit salades/rauwe groente at, kan dat wel problemen opleveren.
    Ik doe zelf een koolhydraat beperkt dieet via de dietiste, dus ik volg je vorderingen met grote interesse.
    Ikzelf heb moeite met een enorme hoeveelheid zuivel die ik ineens moet eten (smoothies, kwark, yoghurt, drinkyoghurt…).
    Bij teveel salades (rauwkost) in het begin wel last van mn darmen (winderigheid), maar buikpijn op zich heb ik niet gehad.

    Sterkte!

    1. Ha Emilie
      Het punt is dat mijn eetgewoonten niet veel anders waren.

      Ik at al weinig brood en suiker. Wel carbs bij avondeten
      En stoelgang gaat van normaal, naar overdrive :))
      Zuivel ben ik ook matig in. Eet wel Griekse yoghurt en kaas. Melk amper.

      Dus ik wijt t zelf aan de enorme hoeveelheid rauwkost en groenten
      Voorheen gewoon rond de 200 gram
      Nu zeker 500 tot 750 gram

  3. 2 mogelijkheden (denk ik, ik weet ook niet alles natuurlijk)
    * je eet te weinig koolhydraten
    * er zit iets in je eten dat deze heftige reacties uitlokt, zuivel (bv yoghurt, kaas) kan best een oorzaak zijn. Ik had hier vroeger geen specifieke problemen mee (wel latent, maar dat besefte ik niet). Sinds ik gezonder eet heb ik veel heftigere reacties op zuivel, maar als ik ervanaf blijf voel ik me 100 keer beter…

    Wat mezelf betreft heeft Whole30 enorm geholpen om te zien welke voedingsstoffen mijn lichaam wel en niet goed verdraagt… Mail me gerust voor info, of check eens de website op http://www.whole9life.com πŸ™‚

      1. Graag gedaan. Net ook even door de rest van je blog gelezen, ik zie dat je al bekend met Paleo πŸ™‚
        Persoonlijk vind ik Paleo (en dan in het bijzonder Whole30) een goed startpunt om te ontdekken welk voedingspatroon het beste bij jou past. Veel paleo-fans zijn echt niet zo strikt hoor! Als jij zelf regelmatig graag een glaasje drinkt, een stukje kaas eet, of af en toe glutenvrije/met gluten eet en dat goed verdraagt, tsja waarom niet?
        Whole30 was voor mij een gezonde reset: ik mocht voldoende eten (geen hongergevoel helpt bij het ik-ben-niet-op-dieet-gevoel) en voelde mezelf gewoon gezonder worden. Ik ben wel wat afgevallen natuurlijk, maar ik voelde me vooral enorm veel beter na die 30 dagen! En daarna was het natuurlijk kijken wat ik wel en niet terug kan incorporeren op dagelijkse basis, en wat ik beter als uitzonderingen hou…

        Oja, wat ik me net ook nog bedenk. Drink je steeds voldoende water?

      2. Elke,

        Ik leef normaal gesproken volgens t idee van Michael Pollan. Dus echt eten.
        Verder ben ik normaal niet zo strikt in het uitsluiten van dingen.
        Zuivel en suiker met mate, brood ook.
        Maar zeker geen 500-600 gram groenten, zoals nu

        Water in de vorm van kruidenthee en groene thee. En veel idd. Zeker 7 koppen per dag. En 3-4 cappu’s

      3. Michael Pollan moet ik even opzoeken πŸ™‚
        Mss kan het wel helpen om (tijdelijk) strikt enkele dingen uit te sluiten?
        Ik blijf in ieder geval volgen!

      4. Elke,
        Ik ga komende week rauwkost verruilen voor groentensoepjes.
        Mocht dat niet helpen dan is low carb niet voor mij
        Althans niet zoals ik t nu uitvoer.
        Dank voor je hulp!
        Appreciated!

  4. Bij een ander voedingspatroon kunnen inderdaad heel goed buik/darmproblemen komen kijken. Je kunt ook proberen je maaltijden over de dag uit te smeren. Ik eet zelf bijvoorbeeld 5 maaltijden per dag, ’s morgens een flinke en in de loop van de dag per maaltijd in verhouding steeds minder.

    1. Ha Helena,
      T vreemde is dat ik eerder 30 dagen geen suiker heb gedaan. Zero klachten.
      Ontbijten deed ik al nooit. Verder eet ik altijd onregelmatig, op avondeten na.
      Nu juist regelmaat:
      Ik doe nu om 10.00 fruitsmoothie, 13.30 lunch, 18.00 avondeten
      Tussendoor evt noten of blokje kaas.

      Darmen zijn totaal van de leg. En nooit eerder last van gehad.

Geef een reactie

