Challenge: afzien of “be fit”, how it works

Vandaag de uitleg over de nieuwe challenge.
Gisteren heb ik de basis toegelicht waarop de challenge gebaseerd is.
Vandaag de spelregels.

De challenge start maandag 4 maart.
Doel: het uitproberen van een mix van de nieuwste “eettrends”, met de nadruk op koolhydraatbeperking.

De gedeelde theorie achter deze “eetwijzen” : vooral bewerkte koolhydraten uit bijvoorbeeld granen (witmeel), suiker en glucose-fructosestroop, zijn de grote veroorzaker van obesitas en “welvaartsziekten” als diabetes II.

De eerste 10 dagen zijn zwaar koolhydraatbeperkt, dus:

Geen bewerkte voedingsmiddelen (niets uit zakjes of pakjes) πŸ˜‰
Geen suiker
Geen granen
Geen zetmeel uit peulvruchten en knollen. (zoals aardappel)
Geen zonnebloem-, maiskiem,- of arachideolie
Geen margarines
Geen alcohol

Wat mag wel?
Fruit (behalve onrijpe bananen en druiven)
Alle groenten, rauw of gekookt
Kruiden
Vlees en vis maar geen bewerkte vleeswaren. Bij voorkeur biologisch
Eieren
Kaas
Zuivel/ of plantaardige zuivel
Noten, notenmeel en notenpasta’s
Roomboter, olijfolie, notenolie, lijnzaadolie

Daarnaast wil ik intermittent fasting uitproberen.
Dit betekent dat je de uren waarbinnen je eet beperkt tot een vastomlijnde periode.
De leangain methode houdt in dat je dagelijks 10-14 uur vast.
Ofwel, je hebt dus 10 tot 14 uur waarbinnen je kunt eten.
Noot:
Voor vrouwen schijnt 10 uur vasten maximaal te zijn, vanwege de hormoonbalans en eventuele schommelingen daarin. Vrouwen hebben dan ook een 14-uurs window om te eten.

Na 10 dagen wordt het regime versoepeld.
Bewerkte voeding blijft uit den boze :-)), maar ik wil de volgende zaken met mate, toevoegen:

Zuurdesembrood gemaakt van tarwe, spelt of rogge.
Maximaal 2x per week pasta van kamut of speltmeel, of peulvruchten.
Suikervervangers als: kokossuiker, agavestroop, stevia.
Rode wijn of droge witte wijn (max 1 glas per dag)

Qua drinken: koffie, thee en kruidenthee, water en versgeperst vruchtensap.

Waarom??
Ik ben nieuwsgierig. Paleo, de Voedselzandloper en alle diΓ«ten gebaseerd op koolhydraatbeperking hebben 1 ding met elkaar gemeen. Namelijk de claim van “fitter”, “gezonder” en vaak “slanker”

Well, let’s put it to the test!!!!

Ik weeg me nooit, maar zal zondag m’n centimeters noteren en bloggen. Dan is het resultaat na 30 dagen in ieder geval ergens “meetbaar”

Disclaimer: de informatie die ik geef en de “methode” die ik hierboven beschrijf zijn gebaseerd op verschillende bronnen.
Het is dus absoluut geen strikte: paleo, zandloper, of intermittent fasting uitdaging.

5 thoughts on “Challenge: afzien of “be fit”, how it works

  1. Heb De Voedselzandloper al meer dan een half jaar in huis πŸ˜‰ Wel begonnen met eh…lezen. Na; je kent ‘t. Het eerste dat me tegenstond, was het gebruik van soja. Net zoals ik die zwarte randjes bij Ottolenghi nooit zo zie zittten. Ik eet al grotendeels zoals je boven schetst. Grotendeels he :-D. Eigenlijk zou je alle methodes afzonderlijk uit moeten proberen. Nu is het een combinatie van. Dus mochten we over 30 dagen opeens superslank, topfit en beeldschoon zijn geworden; naar wie moeten dan de credits/zoentjes πŸ˜‰ Toch ga ik erover nadenken met je mee te doen. Krijgen we voordien recepten? En…houd je het een beetje low-budget/bio πŸ˜€

    p.s. Het wegen en meten; daar zie ik nog ’t meest tegenop πŸ˜‰ Heb geen weegschaal. Laat staan een meetlint πŸ˜€ Maar ben dus keurig in advance al begonnen met een berkenblad-thee kuur. Alsof ik je uitdaging aan voelde komen πŸ˜€

    1. Ha Felicita,

      Ik ga me morgen zelf verdiepen in recepten. En dan zeker een aantal suggesties posten.
      Eens over de Zandloper. Ik ben zelf niet echt pro-soja
      Daarom ook de keuze om een mix te kiezen. Ik vind Paleo, gifvrij eten, de Zandloper etc afzonderlijk te extreem om uit te proberen.
      Vandaar dat ik heb gekozen voor hun gemeenschappelijke deler, nl. eet puur en beperk de (bewerkte) carbs.

      Dus als we over 30 dagen stralen en bruisen van de energie dan wijten we dat gewoon aan onszelf ;-))

Geef een reactie

