Nieuwe challenge: Afzien of “be fit!!”

Tijd voor een nieuwe uitdaging.
Allereerst een korte uitleg.

De laatste tijd hoor je steeds meer over “low carb/no carb”, Paleo dieet, de Voedselzandloper en “gifvrij eten” en intermittent fasting.

Nieuwsgierig als ik ben heb ik me in deze trends verdiept. En natuurlijk heb ik er een mening over.
Maar eerst moeten jullie weten waar bovenstaande “eetwijzes” voor staan.

De uitleg is kort en simpel. Over elke “eetwijze” worden 100’den blogs volgeschreven. Daarom: simplify!

De gemeenschappelijke deler van de huidige eettrends is het minimaliseren of helemaal elimineren van koolhydraten. Of: het afwijzen van industrieel bewerkt voedsel.

Low carb/no carb
Het elimineren van koolhydraten uit (bewerkte) granen, knollen en suikers.
Vooral natuurlijke voeding, maar sommige groenten en fruit mogen ook niet vanwege hoog koolhydraat gehalte uit suikers/zetmeel
Er bestaan tientallen versies van dit dieet. Soms specifiek bedoeld om af te vallen, soms ook als “leefwijze”

Paleo dieet:
Paleo gaat uit van een voedingspatroon zoals de mens had in het paleolithische tijdperk.
Dat betekent vooral vlees, vis,groenten, zaden en fruit.
Geen bewerkte suikers, geen granen, geen zuivel. Vetten vooral plantaardig, maar er zijn “stromingen” waarbij roomboter toegestaan is.
Vrij fanatiek als het gaat om “wat is wel of niet Paleo”.
Vooral een leefwijze, gewichtsverlies is niet het doel.

De Voedselzandloper
Lijkt erg op een low carb voedingspatroon. Geen zuivel. Geen rood vlees. Wel havermout en pure chocolade. Werkt met 2 piramides. 1 goede en 1 minder goede.
Gebaseerd op wetenschappelijke inzichten. Promoot calorierestrictie.
Levenswijze, geen dieet

Gifvrij eten
Gericht op gewichtsverlies. Maar ook bedoeld als leefwijze. Naast voeding ook veel informatie over additieven in verzorgings- en schoonmaakprodukten.
Claimt dat mensen niet dik worden van calorieën maar van gifstoffen (additieven) in voeding en cosmetica.
Biologisch en onbewerkt voedsel, koolhydraten zijn prima, zuivel ook, mits rauw.

Intermittent fasting
Door jezelf bepaalde tijden voedsel te ontzeggen blijf je sterk en gezond en leef je langer.
Heeft sterke link naar de Paleo gedachte. De oermens had niet 24/7 toegang tot voedsel en moest met regelmaat inspanning verrichten op een lege maag.
Door je voedselinname te beperken tot bepaalde uren of dagen verbrandt je lichaam efficiënter.
Er zijn diverse varianten omtrent hoe te vasten.

De komende uitdaging is gebaseerd op een mix van bovenstaande.

Uiteindelijk kan ik me het meest vinden in het boek van Micheal Pollan, “een pleidooi voor echt eten”.
Toch blijkt het in de praktijk lastig om alle bewerkte levensmiddelen te skippen.

Daarom weer 30 dagen terug naar “puur”.
Ga ik afvallen? Of me beter voelen??
Of vind ik het alleen maar afzien 🙂

Morgen de uitwerking! Stay tuned!

20130227-225623.jpg

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s