Clementine “taart”

Mandarijnen, ik hou ervan….
De meisjes tegenwoordig iets minder, dus toen ik gisteren thuiskwam met een kist van 10 kilo clementines waren de reacties niet van de lucht!

Gelukkig herinnerde ik me t recept van de clementinetaart uit “how to eat” van Nigella Lawson.
Een prima manier om je mandarijnen te verwerken!

En de “taart” wordt gemaakt met amandelmeel, dus glutenvrij!

T recept voor een vorm van 20cm.

5 clementines (indien niet biologisch even goed wassen met afwasmiddel)
225 gram suiker
250 gram amandelmeel
6 eieren
1 flinke theelepel bakpoeder
snuf zout

Was de mandarijnen en doe ze in een pan. Vul met water tot ze onderstaan en kook ze 2 uur, op laag vuur.

Verwarm de oven voor op 190C. Vet de springvorm in en bekleed de zijkant met een dubbele laag bakpapier.

Snijd de mandarijnen door en verwijder eventuele pitjes. Doe ze dan met schil en al in de blender en pureer fijn.

Klop de eieren met de suiker, voeg t amandelmeel, t zout en de bakpoeder toe. Roer er tot slot de mandarijnenpuree door en doe het beslag over in de vorm.

Bak een uur op 190C. Dek na ongeveer 40 minuten de bovenkant af met folie, zodat de cake niet te donker wordt.

Afkoelen in de vorm.
De taart/cake blijft ingepakt in folie makkelijk een week goed. Maar dat lukt niemand, denk ik šŸ™‚

20121230-122400.jpg

One thought on “Clementine “taart”

  1. Wat fijn dat je erbij zet dat het Glutenvrij is!
    Mijn dochter heeft Coeliakie, iemand in jouw familie ook?
    Ze Jin hier dol op mandarijnen, dus ik ga hem uitproberen.
    Groetjes, Emilie

Geef een reactie

