De onzin van mixen en pakjes, deel 1

Afgelopen vrijdag tijdens t boodschappen doen viel me op hoeveel mensen een pakje “mix voor…..” in hun winkelwagen hebben liggen…

Ik vraag me altijd af waarom mensen dit soort mixen kopen.
Smaakt t beter?
Is het makkelijker?
Kunnen we het niet meer zelf?

Veel van die mixen vereisen nl. nog een waslijst aan extra ingrediënten te vinden onder t kopje: voeg zelf nog toe…..

Wat is nu precies de toegevoegde waarde van een mix als je zelf nog t vlees en de groenten erbij koopt?
In mijn ogen levert de mix niets extra’s qua gezond, lekker of sneller.
De winst zit m in de portemonnee van de fabrikant!

Die verdient flink aan kruiden en specerijen die in vrijwel ieder keukenkastje te vinden zijn. Stop t in een zakje, doe er een mooi doosje om, prijs t aan als “snel en makkelijk” en tsjing tsjing, hoor die kassa’s rinkelen!

Een voorbeeld: mix voor Chili con carne
Maar: naast de kruiden die je zelf ook in je kast hebt staan en de spullen die je nog erbij moet kopen (gehakt, bonen, ui etc) voegt Knorr nog toe:
Aroma
Suiker
Gistextract
Rookaroma
Tarwebloem
Aardappelzetmeel
Gerookte gist

Waarom zou je dit willen eten? Waarom zou je betalen voor ingrediënten die helemaal niet thuishoren in Chili con carne? Wat is “aroma”??

Kijk onder t kopje “specerijen” en daar vind je alles voor een lekkere chili.
De rest? Nonsens.
Knorr wil je laten geloven dat je zelf geen Chili con carne kunt maken.
Knorr verkoopt geen gemak, Knorr verkoopt onzekerheid.

Onnodig! Duik eens in een aantal kookboeken, stel zelf een aantal mixen samen. Bewaar ze in een grote pot en je hebt geen fabrikant meer nodig!
En voor wie t aandurft vind je hier een recept voor Chili con carne zonder poespas

En ik durf te beweren dat ie lekkerder is dan welke Knorr of Honig variant dan ook.

21 thoughts on “De onzin van mixen en pakjes, deel 1

  1. Hallo,
    Wij wonen sinds 2jaar in frankrijk, helemaal E vrij alles komt van eigen land…. Maar als we op visite zijn en ROMMEL eten dan weten we het meteen (zure oprispingen, over enthousiaste kinderen, hoofdpijn,…….) Triestig de rommel die iedereen eet , i pad’s en dergelijke mogen veel geld (en tijd) kosten maar voeding moet goedkoop en snel zijn
    Gelukkig komen we niet vaak meer in de supermarkt word er alleen maar triest van!!!!
    Vind je blog heel goed en hoop dat je nog veel mensen kunt bereiken
    Groet Els

  2. Goede blog! Ik ben gaandeweg door de jaren heen helemaal af geknapt op pakjes en zakjes, een la vol met kruiden is voor mij de truc. Ik merk bijvoorbeeld bij mijn vriend -die niet verder komt dan zout, peper, Italiaanse keukenkruiden en nootmuskaat- snel naar pakjes en zakjes grijpt. Gewoon omdat hij steeds zoveel moet aanschaffen aan kruiden. Nou ja dat denkt hij, ervaring leert dat een tripje mee naar de turk genoeg kruiden op kan leveren voor een jaar lang lekker eten.
    Dus voor de twijfelaars: investeer steeds in wat kruiden en uiteindelijk heb je genoeg in huis om heel veel home made maaltjes van te koken. Lekkerder en goedkoper!
    groetjes Charlotte
    ps heb je blog opgeslagen onder mijn favorieten. Binnenkort maar eens verder snuffelen!

  3. Soms echt hilarisch wat je allemaal in semi kant en klaar pakjes kunt kopen. Zag laatst kant en klaar kruidnotendeeg bij de bakker liggen. HOezo?? Beetje bloem, boter en kruiden. Pftttt. En het lijkt wel of de supermarkt tegenwoordig een pakjes en zakjes uitdragerij is, in plaats van een winkel waar je groenten, vlees en verse waar kunt kopen. Dus Nanette, ga aub door met je reeks en misschien wordt het tijd om op scholen kookles zonder pakjes en zakjes te gaan geven. Ik doe mee!

  4. Mensen raken tegenwoordig al compleet van slag als een zakje panklare mosselgroenten niet meer verkrijgbaar is. “Wat doe ik nou bij de mosselen?” Dat is toch erg! Of mensen zoeken mozzarella in de vleeskoeling. Goeie actie dus!

  5. een ‘ietwat’ psychologische, wellicht zelfs licht-esotherische benadering (;-) ): bij koken komt gevoel kijken. En daar zijn we nu juist zover vanaf gedwaald… Met pakjes, zakjes en klant-en-klaar mixjes spelen de fabrikanten slim in op die trend. Die volgens mij (weliswaar langzaam) aan het verschuiven is naar een trend waarbij mensen in ieder geval wát meer besef krijgen dat ze gezonder willen leven. Maar ja, dat gevoel hè…. #eng

  6. Helemaal mee eens! Ik ben een bekeerling. Ik kocht vroeger ook veel pakjes tot ik me eens echt ging verdiepen in wat er allemaal aan “extra’s” in pakjes en kant en klaar eten wordt gedaan. Investeer in een basisvoorraad specerijen (vaak stukken goedkoper in een toko) en je kunt zelf heerlijk aan de slag! Ook koekjes en brood zijn zo makkelijk zelf te maken en stukken goedkoper en je weet wat je eet!

  7. Een van de ‘mooiste’ voorbeelden vind ik pannenkoekenmix. Ik weet niet wat ze in zo’n pakje stoppen, maar het mengen van die mix met vocht is volgens mij evenveel werk als wat bloem, melk en eieren.

      1. van de week een vrouw in de supermarkt: Ik ga pannenkoekenmaken lekker makkelijk en neemt een schudfles?????
        Zit iets van meel in en er moet bij 1 ei, melk, hoeveel ben ik vergeten, schudden en bakken. Dus je koopt een fles met een bodempje meel. 1,79
        kilo bloem 0,75 6 eieren biologisch 1,60 melk 1,– kan je heel veel pannenkoeken bakken.
        Prijzen ongeveer want ik koop zelden melk en zo’n schudfles nooit.

  8. Je kunt met zo’n serie doorgaan tot je 80 bent. Neem gembersiroop van Toko Lien. Suiker, water, ‘aroma’ (inderdaad, wat is dat?) en 10 E-nummers. Er zit niet eens gember in! En víes dat het is. Wie dit twee keer koopt moet zijn smaakpapillen laten nakijken. Toko Lien? Mij niet gezien!

  9. wat me ook altijd opvalt dat mensen met een klein budget toch pakjes/zakjes mix voor….
    kopen. Ook vaak gesneden groenten en slamix-zakjes.
    Zaterdag een ssort chili gemaakt met wat ik in huis had. Werd meer een pittige bonenschotel maar lekker was ’t wel.
    Mary (nooit pakjes en zakjes)

Geef een reactie

