Goedkoop en gezond, kerstmenu, dag 30

Het kerstmenu is rond!
Voor 4 personen een lekker, gezond en culinair diner maken?
Voor ongeveer €25,- exclusief de wijn.
Lukt dat?
Ik ga t de komende weken “voorkoken”, maar ik denk dat het zeker lukt.

Bij deze het menu, inclusief een boodschappenlijst. De uitgewerkte recepten volgen deze week.

Kerstmenu 2012

Voorgerecht:
Rillettes van kippenlever
Witte atjar van bloemkool
Zure augurkjes
Kruidencrackers

Soep
Lichte knolselderij/preisoep

Hoofdgerecht
Ballotine van kip, gevuld met gepofte knoflook, zoete sjalotjes en pruimen in eigen saus
Linzen met knolselderij en hazelnoten
Pommes Daupines

Dessert
Moeulleux van chocolade
Of
Crème brulée van citrusrisotto

Looking good, zeg ik!!!

Boodschappen:

Vlees:
1 hele kip van in ieder geval 1,5 kilo
250 gram kippenlevers
250 gram kippenvleugels
(Bij de Turkse slager kost een hele kip €2,95 per kilo, de kippenlevers en vleugels slechts €1,95 per kilo)
Een biologische kip kan natuurlijk ook maar dan red je t zeker niet voor €25,-

Groenten
1 knolselderij
1,5 kilo prei
1 winterpeen
2 uien
500 gram sjalotjes
2 bollen knoflook
250 gram groene linzen
250 gram bloemkool
400 gram aardappels, liefst kruimig

Kruiden
Een bos tijm
3 takjes rozemarijn
Bosje platte peterselie
Evt paar blaadjes munt

Specerijen
Kardemompeulen
Foelie
Laurier
Peperkorrels

Fruit
2 mandarijnen
1 sinaasappel
1 citroen/limoen
100 gram gedroogde pruimen

Diversen:
Bloem, minimaal 1 kilo
Boter, 3 pakjes
Pak fijne kristalsuiker
Eieren
Gist
Witte wijnazijn
Rode wijnazijn
Olijfolie
Rode port
Hazelnoot of walnootolie
100 gram hazelnoten
Gelatine
Pot zure augurkjes
200 gram pure chocolade
250 ml slagroom
150 gram risottorijst

Een aantal van deze zaken heb ik altijd op voorraad. Mocht je dit niet hebben dan worden de boodschappen natuurlijk iets duurder. Maar kun je er ook weer mee vooruit!

Ben benieuwd wat jullie van het menu vinden!

4 gedachten over “Goedkoop en gezond, kerstmenu, dag 30

  1. Volgens mij is het de kip die betaalt voor dit ‘goedkope’ Kerstdiner. Toch maar iets meer uitgeven aan een vrije uitloop – of biologische kip? Het is per slot van rekening Kerstmis.

    1. Hallo Roderick,

      Dat ben ik helemaal met je eens! Een label Rouge koop je voor rond €8,- per kilo.
      Ik zal s kijken op hoeveel het totaalbedrag dan uitkomt!

      Toch gaat het mij ook om wat er juist nog mogelijk is binnen en beperkt budget. Vandaar in 1e instantie deze keuze.

  2. Het lijkt me een erg lekker menu, behalve het voorgerecht maar dat is persoonlijk 🙂
    Wij gaan 23 december met familie uit Duitsland gourmetten, op kerstavond bij mijn schoonmoeder het traditionele kerstmenu met paddenstoel-amuse, ossenstaartsoep, garnalencocktail, rosbief met aardappelkroketjes en waldorfsalade en ijs toe. Op 1e kerstdag wordt het een brunch met mijn familie ivm vele hele kleine kindjes. En op 2e kerstdag eet ik samen met de kinderen en dat weet ik nog niet wat ik maak. Ik denk dat we gezamenlijk koken want dat vinden ze heel gezellig en dan maakt het eigenlijk niet uit wat we eten. Maar niet het gerecht uit een kinderkookboek dat al heel lang op het verlanglijstje staat van mijn dochter… want wentelteefjes als avondeten met kerst? Misschien wel als lunch in de kerstvakantie 🙂

Geef een reactie

