Goedkoop en gezond, dag 30

Dit recept moet je opslaan. En nooit nooit nooit meer Chili maken met een pakje. Niet nodig!

Homemade Chili con carne. Heel makkelijk, zeker als je blikjes kidneybonen gebruikt.
Ik gebruikte droge kidneybonen, die moeten een nachtje in de week. Dan 15 minuutjes zachtjes voorkoken en af laten koelen in t water. Voor gebruik afspoelen en uit laten lekken in een vergiet.

De hoeveelheid van 400 gram droog gewicht die ik had laten weken geeft overigens Chili voor zeker 6 personen!

Chili Con carne

100 gram spekblokjes
500 gram gehakt
2 uien
3 tenen knoflook
1 grote winterpeen
2 stengels bleekselderij
2 rode pepers
Evt 1 grote rode paprika
1 potje zoetzuur van Kuhne
3 blikjes kidneybonen, of 300 gram droge bonen, 1 nacht weken
1 blikje tomatenpuree
1 blik tomatenstukjes
1/2 liter rode wijn
1/2 liter runderbouillon

Kruiden:
1 afgestreken eetlepel chilipoeder
1 eetlepel (gerookt) paprikapoeder
1afgestreken eetlepel komijnpoeder
2 theelepels kaneelpoeder
1 theelepel cacaopoeder
Zout en peper

Bereiden:
Hak de uien, winterpeen, selderij in blokjes. Snij de rode pepers fijn
Pers de knoflook.
Verhit 3 lepels olijfolie in een braadpan, doe hier de gehakte groenten in, de spekblokjes, de fijngehakte pepers en de chilipoeder. Braad flink aan. Voeg dan het gehakt en de knoflook toe. Rul t gehakt bruin en voeg dan de rest van de kruiden toe.
Voeg de tomatenpuree toe en bak nog 3 minuten. Blus met de rode wijn en laat dat verdampen. Dan t blikje tomatenblokjes plus t sap en de runderbouillon. Voeg tot slot de uitgelekte bonen toe en draai t vuur laag. Laat 30 minuten pruttelen op laag vuur, roer af en toe door.

Serveer met geraspte kaas, zure room, koriander of peterselie.

20121203-184755.jpg

Eet lekker!
Morgen t recept van het voorgerecht van het “eetechteten” budgetkerstmenu
Stay tuned!

16 thoughts on “Goedkoop en gezond, dag 30

  1. Heerlijk recept, alleen dat potje zoetzuur heb ik nog niet gebruikt. Welke zoetzuur is dat? De rauwkost zoetzuur? Zonder al heerlijk, maar t laat me niet los😉

  2. Heeft lang geduurd voor het ervan kwam om dit recept te maken. Maar hij was echt super lekker!! Moet nog een paar zakjes opmaken (wel hele lekkere van Coleman’s ) en dan ga ik hem alleen nog maar zo maken. Dat zoetzuur van Kuhne was me niet helemaal duidelijk, maar ik heb de cocktailmix gebruikt.

  3. Eindelijk ik heb je recept weer teruggevonden,vorige keer via Facebook aan gekomen en we hebben gesmuld. Even uit beeld geweest,maar blij dat ik ‘m weer heb gevonden!

      1. Ingeping wil vegagehakt gebruiken. Lijkt mij ook niet nodig. Sin carne is ook lekker en een stuk goedkoper.

Geef een reactie

