Over echt eten

De challenge “Goedkoop en gezond” is bijna afgelopen. Nog 1,5 week te gaan. En eerlijk is eerlijk, ik ben er ook wel klaar mee.
Dat betekent niet dat ik ophoud met dit blog. Vandaar nu een korte toelichting op “eet echt eten”.

Ik hou me al bezig met voeding sinds ik op m’n 18e stopte met obsessief lijnen. Daarvoor dus eigenlijk ook al, maar dat was niet op de meest gezonde manier.

Inmiddels ben ik ruim 20 jaar verder. En is mijn interesse in voeding niet minder geworden, integendeel zelfs.

De inzichten over “wat is gezond” wisselen continu. Zaken die jaren voor waar werden aangenomen zijn nu achterhaald. Bijna iedereen weet bijvoorbeeld dat diëten eigenlijk een aanslag op je gezondheid zijn in plaats van een probaat middel om snel wat kilo’s kwijt te raken.

Maar weet je ook wat je eet? Hoeveel je eigenlijk nodig hebt? En hoe je zelf veel lekkerder kookt dan met behulp van pakjes en zakjes?

Eet echt eten wil je daarover informeren. Daarbij maak ik gebruik van eigen inzichten, maar ook van theorieën die door t ene onderzoek ondersteund worden en soms door andere onderzoeken worden tegengesproken.

Wat mij brengt op het volgende: omtrent voeding is er nog teveel onbekend om te kunnen spreken van 1 richtlijn, 1 waarheid.
Het enige waar ik m’n hand voor in het vuur steek is dat “echt eten” zeker gezonder is dan prefab voedsel van welke levensmiddelenfabrikant dan ook.

Michael Pollan formuleert het als volgt:
Eet echt eten, eet niet teveel, eet vooral planten en eet niets dat je (over)grootmoeder niet zou herkennen.

Dat is het uitgangspunt van dit blog.

Ik ben bijvoorbeeld niet tegen koolhydraten, ook niet tegen suiker.
Ik hou niet van melk, maar ik gebruik het wel. Ik gebruik het liefst roomboter. Ik eet volgens de richtlijnen van het voedingscentrum te weinig brood en aardappels/peulvruchten/pasta.

Maar ik eet wel lekker! En ik eet alles.

Lees en eet je mee?

3 gedachten over “Over echt eten

Geef een reactie

