Goedkoop en gezond, dag 18

Vandaag een aantal suggesties voor snelle pasta’s en maaltijdsalades. Pasta Bolognese is natuurlijk superlekker maar vereist best wat voorbereiding en de ragú wordt lekkerder naarmate ie langer pruttelt.

De pasta’s van vandaag staan binnen 15 minuten op tafel. Een aantal suggesties zijn een prima maaltijd, anderen meer een bijgerecht. Erbij een salade en evt vlees/kip/vis.

Ik vind zelf volkorenpasta lekkerder dan gewone “witte”, maar in het kader van het budget kan ik iedereen de spaghetti van Euroshopper aanraden. Kost “niks”: €0,58 voor een kilo en heeft meer beet en smaak dan veel andere, duurdere merken.

Pasta koken en hoeveelheden leg ik niet uit. Dat kun je prima zelf inschatten en is ook smaakafhankelijk.

Suggesties:

1. gremolata
Maak een fijn mengsel van 2 citroenen, een halve bos platte peterselie en 4 teentjes knoflook.
Hussel dit met een eetlepel olijfolie én wat kookvocht door de pasta.

2.
Snijd kerstomaatjes doormidden, leg ze met de snijkant naar beneden in een grillpan, grill 3-5 minuten. Hak ondertussen 2 ansjovisfilets fijn samen met een teen knoflook.
Meng tomaten, ansjovis, knoflook met een 1/2 zak rucola door de pasta. Maak af met een scheutje balsamico-azijn.

3.
Bak een pakje spekreepjes uit, kook een zakje diepvrieserwtjes, hak een paprika fijn. Maak de pasta af met een lepel crème fraiche, meng er de ingrediënten door en kruid naar smaak met oregano.

4.
Stoom de roosjes van een stronk broccoli. Bak in 4’en gesneden champignons. Snijd 100 gram achterham in dunne reepjes. Meng door de pasta met een flinke lepel olijfolie en de rasp van 1 citroen.

5.
Rooster oude boterhammen licht en maak ze tot kruim. Bak dit kruim zachtjes in wat olijfolie. Erbij 1 kleine rode peper in ringetjes, 1 fijngehakte teen knoflook en peterselie of basilicum.

6. Quick puttanesca
Bak op laag vuur 2 uitgeperste tenen knoflook met 6 ansjovisfilets. Voeg 2 eetlepels kappertjes en 100 gram zwarte olijven toe. Daarbij sap en rasp van 1 citroen en een blik tomatenblokjes. Evt. 1 theelepel suiker.
Doorkoken en serveren met gehakte peterselie.

Maaltijdsalades
Ik ben dol op salades. Brood erbij, likje boter. Licht (afhankelijk van dressing), snel op tafel én most important, lekker!
Ik geef suggesties voor de dressing over de salade. De sla zelf maak ik standaard aan met een beetje olijfolie, citroensap, zout en peper.
Qua hoeveelheid reken ik 50-75 gram sla per persoon.

1.
Dungesneden venkel, het vlees van een gestoomde makreel, partjes sinaasappel en evt hazelnoten
Dressing: sinaasappelsap, mosterd, olijfolie, zout/peper

2.
Bliktonijn, tomaatjes, hardgekookt ei, gekookte sperziebonen, ui en zwarte olijven.
Dressing: yoghurt, lepel crème fraiche, tomatenpuree, peterselie, paprikapoeder, zout en peper

3.
Gegrilde kipfilet, paprikareepjes, gestoomde broccoliroosjes, rode ui en gepofte knoflook
Erbij: yoghurt/komkommer dressing met oregano

4.
Grote croutons van oud brood, gebakken in knoflookolie, tomaten, rode ui, reepjes komkommer en een bol mozzarella. Basilicum
Dressing: olijfolie, citroensap, mosterd, zout en peper

5.
Gegrilde kipfilet, peer in parten, bleekselderij, walnoot en rucola.
Erbij: bluecheesedressing

6. (meer zomersalade)
Komkommerrepen, paprikarepen, tomaat, rode ui, zwarte olijven en feta.
Veel gehakte peterselie.
Dressing: olijfolie, citroensap, mosterd en snuf oregano. Zout en peper.

Ben erg benieuwd naar jullie “snel, budget, gezond” recepten!
Let me know..

20121121-123800.jpg

Advertenties

Een gedachte over “Goedkoop en gezond, dag 18

  1. Gister je blog ontdekt! Super. Ook wij houden erg van puur en echt eten. Dit is al jaren een favoriet:
    Gegrillde zalmfilet (gewoon zo in de grilpan, zonder zout, peper of wat dan ook)
    Pijnboompitjes, even roosteren in droge pan
    Ovengedroogde tomaatjes (ik ‘droog’ elke week een pak roma’s in de oven)
    Spinazie, roerbakken in beetje olijfolie en knoflook.
    Lekker met pasta. Je kunt de zalm ook door kipfilet vervangen.
    En, ik ga die van jou zeker ook proberen!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s