Goedkoop en gezond? Dag 10

Dag 10,
Het gemor begint nu echt. Geen kaas deze week, en de kool komt de meisjes de neus uit. Die ene rol koekjes is ook al op.

Met regelmaat hoor ik: maar je hebt wel geld! Ga nou even naar de supermarkt……
Ik snap het wel, vind het ook best lastig.
De challenge wordt steeds meer een UITDAGING. Van formaat zelfs!

Dus morgen geen rode kool, dan breekt er muiterij uit vrees ik. Gelukkig is er nog pastasaus in de vriezer 😉

Vandaag zuurkoolschotel!
Lekker was ie!

20121113-183415.jpg

Nodig:
Aardappels
Melk
Boter
Pakje spekreepjes
Blikje ananasstukjes
500 gram (wijn)zuurkool
Rookworst
Kruiden: zout, peper, kerriepoeder

Bak de spekreepjes op laag vuur krokant. Kook de aardappels en maak er met melk en boter een luchtige puree van.
Doe een laag puree in een ovenschaal, strooi hier de helft van de spekjes op. Dan de zuurkool, de ananasstukjes en de andere helft van de spekjes.
Tot slot nog een laagje puree, bestrooid met wat paneermeel.

Schuif dit 20-30 minuten in de oven op 180-200C.
Verwarm ondertussen de rookworst.

Schep de bordjes vol en eet lekker!!!

Oja! Na een middagje opruimen vond ik deze, in een hoekje van de kelder. Flink ontkalken en door laten lopen, doekje erover! En dan, koffie!!
Maar, ik moet eerlijk toegeven dat ik m’n espresso’s echt t allermeest mis. 😳

20121113-184225.jpg

6 gedachten over “Goedkoop en gezond? Dag 10

  1. ik heb nog steeds geen boodschappen erbij gedaan – manlief heeft wel nog brood en vleeswaar gekocht. Vanavond maak ik met alle restjes groenten een paprika/uischotel met gehakt, spekjes en rijst.
    De kinderen vinden het tot nu toe nog prima – gelukkig ging ook de bleekselderij-stoofschotel met restant massala-saus er goed in. Maar dat kwam door de eigengemaakt gebakken aardappelen natuurlijk 🙂

    Vrijdag blijven mijn ouders eten (zijn oppas die middag)…. en daar had ik bij het boodschappenlijstje niet op gerekend… we hebben nog aardappelen, 1 komkommer, blik kanstanjes (van vakantie), pond gehakt en appelmoes.

    Op het volgende boodschappenlijstje moet wel meer groenten staan, want blijkbaar heb ik me daarin toch vergist. Nou hadden we ook helemaal geen voorraad meer, normaal hebben we altijd nog wel een pot of blik mais, kidneybonen, bruine bonen, capucijners, doperwten, rode kool of bietjes staan.
    Mmm, rode kool – eens kijken of het nou echt zo moeilijk is om dit zelf te snijden en te koken (ipv de makkelijke pot rode kool met appeltjes…).

    1. Rode kool zelf snijden is makkelijk (nog makkelijker met een mandoline of keukenmachine) en veeeel lekkerder dan uit een pot. Alleen jammer dat ik mijn kinderen jaren “ontzien” heb (ook door teveel gemakzucht en te weinig inspiratie), dus die haalden hun neus ervoor op. Ach, eens zullen ze het eten.

  2. Snap je al een beetje hoe ’t voelt als je altijd budget moet koken. Voor ’t echie. En ’t soms aan het eind van de maand moet doen met een boterham met tevredenheid als dat ‘budget’ een keer je neus uitkomt 😉

    1. He Felicita,

      Ik kende dat nog van vroeger, als m’n moeder zei: op=op, vrijdag pas nieuw huishoudgeld.
      Mijn meiden kijken me steeds verbaasder aan. Maar idd, het nog “extra” kunnen pinnen voelt wel heel veilig. Als dat ook niet meer kan, vreselijk.

Geef een reactie

