Goedkoop en gezond? , dag 9

Vandaag zat ik overal en nergens. Gekkenhuis. Tevens aanslag op m’n mentale weerbaarheid. Dus eigenlijk bijna letterlijk gekkenhuis. 😳

Vanochtend wel snel brooddeeg gemaakt. Het brood van de supermarkt is niet voedzaam en qua smaak ook afgrijselijk.

De kippensoep stond gisterenavond al te trekken.
Gemaakt van t karkas, een ui, wat wortels en bleekselderij, blaadje laurier en foelie.

Vandaag afgemaakt met wat preiringen en een scheutje madeira. Prima soepje!

Erbij: sandwiches kipsalade.
Een deel van het kippenvlees heb ik fijngesneden, appel erbij, bleekselderij en een rode ui.
Flinke lepel mayonaise, scheut yoghurt, lepeltje mosterd. Ruim zout en peper en een snuf paprika poeder.

Dikke plakken van het brood, komkommer ertussen, want geen sla deze week.
Ook heerlijk. Vooral dat brood!!!

In de kelder vond ik nog 2 peren en er lag nog bladerdeeg van vorige week. Snel toetje dus!

Snij de vellen bladerdeeg doormidden. Bestrooi ze met wat suiker. Snijd dunne plakjes van de peer, leg deze op de bladerdeegplakjes. Vouw de randen om de peer. Bestrooi met kaneel en eventueel geschaafde amandelen.
Bak 12 minuten op 220C
Bestrooi met poedersuiker! Cappu erbij!!!

20121112-183932.jpg

Morgen weer een frisse update! Mijn dag eindigt nu.
Fijne avond!

7 gedachten over “Goedkoop en gezond? , dag 9

  1. Mag ik je een tip geven voor nog lekkerdere/voedzamere kippensoep?
    Top dat je de bouillon van het karkas hebt getrokken.
    Als je nog 2 eetlepels azijn toevoegt, dan gaan de botten “openstaan” en al de heerlijkheden uit het bot komen in je bouillon (kalk, vetten, gelatine, chondroitine, mineralen etc etc). Zo wordt de soep nog lekkerder en voller.
    Ik laat het zo’n 30 uur trekken (niet koken) en wil je nog meer?
    Het karkas met alle groentes gewoon nog een keer opzetten met vers water en wat azijn.
    Misschien krijg je het voor elkaar om de botjes te breken!
    Deze tweede batch is niet zo rijk, maar wel heel smakelijk.
    Uiteindelijk houd je een broos karkas over wat bijna uit elkaar valt / verpulvert.
    groetjes #bonebroth

  2. We hadden gisteren restanten-avond met voor iedereen een andere maaltijd 🙂 Vinden de kinderen fijn en voor mij ook – hoef ik niet te koken en de vriezer wordt weer leger…
    Nog steeds geen extra boodschappen gedaan – maar moet wel katteneten kopen… neem aan dat dat niet meetelt 🙂
    Groetjes, Emilie

  3. leuk stuk :)!
    kost het veel moeite zelf een brood te maken? en moet je dan zo’n machine hebben?
    ik vroeg me ook af of je zelf bladerdeeg zou maken, voor bv. toetjes.
    want je zei van “ik had het nog liggen” maar zelf maken kost volgens mij qua ingredienten ook vrij weinig (behalve tijd) en was ik wel benieuwd naar.

    Ooh en een aanrader is zelf pizza maken (en italiaanse kruiden door het deeg doen) 🙂
    superleuk om te doen en daardoor opeens heel goedkoop ipv 3euro voor een beetje lekkere diepvriespizza. als je het goed belegt ook nog best gezond denk ik, en met volkorenbloem, ookal is dat wel weer duurder meteen.
    Zo, een heleboel gedachten in 1 comment gepropt :p

    1. Hoi Esle,

      Pizza had ik idd zaterdag gemaakt. Lekker!!

      Bladerdeeg maak ik niet zelf, wel af en toe “danish pastry”
      Ook erg lekker!

      Brood maken is niet moeilijk. Maar lastig in een kort comment uit te leggen. Er zijn verschillende goede boeken over. Of volg @levinebaktbrood op Twitter!

      Dit weekend zal ik een recept posten van het befaamde “no knead bread”

      Dank voor je reactie!

Geef een reactie

