Goedkoop en gezond, dag 8

Zo, na een heerlijk sunday dinner voel ik me eindelijk weer een beetje mens. Gisterenavond een feestje gehad wat héél gezellig was 😉

Vanochtend het ontbijt gemist en toen ik om 11.30 uur wakker werd maakte ik me vooral zorgen om m’n brooddeeg. Dat was ik vergeten koel weg te zetten met als resultaat een enorm gerezen deeg.

Maar de broodjes werden fantastisch!! Bijkomend voordeel is dat je huis heerlijk ruikt naar vers brood.

20121111-190510.jpg

Dan de uitdaging om van al die kool iets lekkers te maken. Het werd coleslaw, eigenlijk een zomerse salade die super past bij een barbecuen.

Het viel me zeker niet tegen, alhoewel ik er nog iets van walnoot/pecans bij zou willen. Maar die had ik niet in huis.

Voor 4 personen

1/2 rode kool
1/2 spitskool
3 bospeentjes

Dressing:
Citroensap
Volle yoghurt
Mayonaise
Mosterd
Zout
Peper
Snuf pittig paprikapoeder.

Snijd de kolen zo dun mogelijk, rasp de peentjes. Meng in een grote kom.

Maak de dressing naar smaak. Schep door de groenten.
Deze salade laat zich ook prima bewaren, dus iets extra maken en je hebt de volgende dag een prima lunch!

20121111-191202.jpg

Erbij: gebakken aardappels en gebraden kip.

Het karkas en de restjes van de kip pruttelen inmiddels op laag vuurtje. Morgen kippensoep!

3 thoughts on “Goedkoop en gezond, dag 8

  1. Hier t recept van de broodtaart

    Ingrediënten

    Franse kaasbroodtaart

    50 g boter
    1 oud stokbrood
    100 g rietsuiker
    500 ml melk
    1 ei
    mespuntje zout
    250 g blauwe kaas( ik had kaas van kaasfondue over)
    100 g walnoten
    Extra nodig

    1 bakring van 20 cm doorsnede
    bakpapier
    boter om in te vetten

    Verwarm de oven voor op 170 ºC.
    Smelt de boter en breek het brood in stukken. Meng het brood met de melk, rietsuiker, ei, zout en de gesmolten boter tot een smeuïge massa. Verbrokkel de blauwe kaas en meng met de walnoten door de broodmassa.
    Leg het bakpapier in de taartring. Druk het bakpapier goed in de randen en schep de massa erin. Bak in circa 45 minuten goudbruin en gaar.

    Omdat ik minder kaas had en een half stokbrood heb ik de hoeveelheden aangepast.

    Broodje gaat in vriezer als borrelhap voor een andere keer.

Geef een reactie

