Goedkoop en gezond? Dag6, part2

Ik ben blij met,en ook best trots op alle geweldige reacties die ik vandaag kreeg op de toelichting van de challenge Goedkoop en gezond. Gooooddd friday!

Vandaag boodschappen gedaan, budget een tikje overschreden. Helaas.
Toch erg goed blijven opletten.

T bijbehorende menu voor volgende week plaats ik morgen.

Vanavond pasta, spaghetti om exact te zijn. À € 0,48 voor een kilo.
En weet je, t viel niet tegen.
Maar dat kan natuurlijk ook liggen aan de geweldige ragú Bolognese erbij.

Recept ragú Bolognese (low-budget)

100 gram spek of 1 eetlepel gerookt paprikapoeder
400 gram biologisch rundergehakt
1 grote ui
1 winterpeen
2 stengels bleekselderij
Klein teentje knoflook (eigenlijk VERBODEN)
1 blikje tomatenpuree
1 pak passata di pomodori
Scheutje rode wijnazijn
Scheutje balsamicoazijn
(Deze ter compensatie van de wijn die er normaal ingaat)
Flinke scheut melk
Kruiden: zout, peper, snuf oregano, nootmuskaat

Snijd de groenten klein. Verhit een scheut olie in een flinke pan. Heb je spek, bak dit dan eerst uit. Vervolgens de kleingesneden groenten erbij. Bak lekker aan. Knoflookje erbij, goed omscheppen. Geen spek? Dan beginnen met de groenten, dan de knoflook en de eetlepel gerookt paprikapoeder.

Vervolgens gehakt erbij. Flink rullen tot het mooi bruin is. Kruiden naar smaak met zout en peper.
Blikje tomatenpuree toevoegen, goed mengen. Afblussen met scheut wijnazijn/balsamico en een kopje water.
Rode wijn is beter, maar minder “low budget”

Passata erbij en op laag vuur laten pruttelen. Tot slot een scheut melk, versgeraspte nootmuskaat en een snuf oregano.

Kook de pasta naar keuze, serveer met flinke schep saus.
Bellissima!!!

20121109-183502.jpg

6 thoughts on “Goedkoop en gezond? Dag6, part2

  1. Ik heb vandaag de Bolognese saus gemaakt en het smaakte heerlijk! Heb wel rode wijn gebruikt, die had ik nog staan. De rest van de saus ingevroren, dus binnenkort eten we er nog een keer van. Ik doe niet mee om budgettaire redenen, maar gewoon omdat ik (h)eerlijk wil koken.

    Ik kijk uit naar de rest van de dagen!

    Hartelijke groet,

    Addy

  2. Klinkt goed, maar waarom is de knoflook eigenlijk verboden???
    Leuke blog heb je, inspirerend, ik blijf je zeker volgen (als het mag;))
    Hartelijke groet, Noor

      1. aha…! Gelukkig ben ik geen puriteinse Italiaan, ik vind de combinatie fantastisch namelijk 🙂
        groetjes, Noor

Geef een reactie

