Goedkoop en gezond, dag 5, part1

Goedemorgen,

Gisterenavond getroffen door een mysterieus virus wat rotzooi veroorzaakt in buik en darmen. Dus de ochtendroutine compleet gemist.
Gelukkig zijn de meisjes zelfstandig en was de man er voor t nodige toezicht.
Zag wel dat oudste haar lunch heeft laten staan op t aanrecht…

Anyway, vanavond staat er ragout op t menu, gemaakt van het overgebleven stoofvlees van maandag.
(Wat ik natuurlijk netjes in de koelkast bewaard heb)

Ragout maak je eenvoudig zelf door een roux te verdunnen met bouillon. Vlees en groenten erdoor en je hebt een heerlijke maaltijd.

Toch hoor ik vaak dat mensen ragout zo lastig vinden, net als gebonden soep, groentesausje, bechamelsaus etc. En daarom dan maar naar een pak, blik of zakje grijpen.

Na deze uitleg doe je dat nooit meer!
Lees mee

Een roux maak je van gelijke delen boter en bloem. Voor een blanke roux zorg je dat het mengsel niet kleurt, voor een bruine roux juist wel.

Die roux vormt de basis voor tal van soepen en sauzen, waarbij bechamel de belangrijkste is.

Het recept:

50 gram boter
50 gram bloem
(500-800 ml vloeistof)

Smelt de boter op laag vuur en laat m niet kleuren! Als de boter gesmolten is doe je de bloem erbij, flink roeren zodat het een gladde massa wordt die loslaat van de pan.

Nu moet de bloem garen. Wat belangrijk is want anders krijg je een melige smaak in je soep/saus ragout. Dit garen duurt 2-4 minuten afhankelijk van de hoeveelheid bloem.

Wil je een blanke saus of bechamelsaus zorg dan dat de roux niet kleurt. Ofwel, hou t vuur laag!

Voor ragout mag de roux iets donkerder, dit geeft ook een lekkere “nootachtige” smaak.

Voor een bechamelsaus voeg je nu geleidelijk warme melk toe, afhankelijk van de dikte die je wilt. Breng het geheel opnieuw aan de kook en kook nog even zachtjes door. Breng op smaak met nootmuskaat, zout en peper.
Voor een kaassaus voeg je nog geraspte kaas naar smaak toe.

Tip: als je bechamel gebruikt als sausje bij groenten, gebruik dan een deel van het groente-kookvocht ipv alleen melk.

Voor ragout voeg je bouillon toe, dit kan zelfgetrokken bouillon zijn of bouillon gemaakt van blokjes.
Afhankelijk van de vulling(kip, rundvlees, kalfsvlees, paddestoelen) gebruik je gevogelte-, runder,- of groentebouillon.
Als het geheel een gladde saus is (hoeft niet zo dun) voeg je de ingrediënten van je ragout toe en laat je t nog een paar minuten doorkoken. Maak af met verse kruiden, of dungesneden prei/bosuitjes.

Vanavond mijn ragout!

Advertenties

2 thoughts on “Goedkoop en gezond, dag 5, part1

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s