Goedkoop en gezond?, dag 4 part1

Zo, dag 4.
Na de wijntjes bij vriendin gisterenavond heb ik enorm behoefte aan veel koffie. Helaas t blijft bij 2, en veel water. Maar t went! Echt!

Woensdag vandaag, dus geen overblijflunches etc. Ontbijt inmiddels as usual, zo’n pak van 2 liter AH “optimel” gaat lang mee….maar o wat is t vies vergeleken met vers sap.

En het brood van AH komt onze neus uit. Volgende week maar eens kijken of 2 kilo volkorenmeel in t budget past. Zelf bakken is “veel werk”, maar nog 4 weken supermarktbrood is no go voor mij.

Even iets anders. Gisteren schreef trendwatcher Adjiedj Bakas in de NRC een stuk met de strekking “wie niet horen wil moet voelen”. Kern van zijn betoog: maak de hoogte van de zorgpremie afhankelijk van de calorie-inname.

Los van de haalbaarheid van dit voorstel lijkt er een trend te ontstaan om mensen de gevolgen van hun eetgewoonten maar s flink te laten voelen. Is dit terecht als je kijkt naar de manier waarop de consument wordt misleid in de supermarkt?

Want als je kijkt naar t woud aan keurmerken, gezonde vinkjes, ik kies bewust logo’s valt mij vooral op dat je deze logo’s met name vindt op producten waar hoe dan ook een berg rommel in zit.

Wie bedenkt bijvoorbeeld dat een koekje vol suiker, hooggeraffineerde bloem, allerhande stropen en een beetje rozijnen past binnen een bewuste levensstijl als “verantwoord tussendoortje”??

http://www.liga.nl/consument/producten/evergreen/

Wat is er mis met een appel? Een volkoren cracker? Een bruine boterham?

Door kant en klare snacks, koekjes en knijppakjes yoghurt te labelen als “bewuste keuze” of verantwoord tussendoortje wordt de consument op het verkeerde been gezet.

Waarom promoten overheid en voedingscentrum niet dat zelf koken met verse ingrediënten de norm is? Dat een tussendoortje best kan, maar niets te maken heeft met een “gezonde voeding”.

Ligt er niet een enorme taak om ouders bewust te maken dat fruit en een beker water een prima “10-uurtje” is op school. In plaats van een pakje dubbelfriss light en een liga fruitkick.

Zolang de overheid dat laat liggen mag diezelfde overheid de rekening van ongezonde keuzes niet neerleggen bij de burger die zogenaamd verkeerd kiest.

Maar bon, hierover later meer.

Nu t recept voor de koekjes die ik gisteren maakte met restjes uit m’n voorraadkast. Niet gezond. Wel budget en lekker.
En sowieso beter dan welke kant en klaar snack dan ook 🙂

Chococolate chip cookies, voor 10 stuks

60 gram zachte boter
45 gram rietsuiker
50 gram bloem
40 gram gemalen kokos
Snuf zout
1/2 theelepel bakpoeder
Schil van 1 sinaasappel (citroen/limoen/mandarijn kan ook)
Stukje verse gember, geraspt
40 gram chocolade, grof gehakt

Klop de boter luchtig met de suiker, tot het zacht en romig is.
Kneed hier met de hand de rest van de ingrediënten door. Vorm een rol van 4-5 cm doorsnede, wikkel deze in folie en leg dit 2 uur in de koelkast. (45 minuten vriezer kan ook)

Verwarm de oven op 180C en bekleed een bakplaat bakpapier.

Snijd de gekoelde rol in 10 plakjes en leg deze op de bakplaat.
Schuif in de oven en bak 12 minuten.

Voor vanmiddag bij de thee 😉

20121107-101940.jpg

19 thoughts on “Goedkoop en gezond?, dag 4 part1

  1. Nu; zo ‘werkt’ ’t bij mij nooit 😉 Heb mijn kinderen grootgebracht zonder ook maar een bezoek aan het consultatieburo. De onzin die je daar te horen krijgt, wilde ik mezelf -en hen- niet aandoen. Wees kritisch. Denk zelf. Vertrouw op je gezonde verstand. En nogmaals; lees etiketten en…huiver! Bij de invoering van dat malle ‘kiesbewust’ o.i.d.logo heb ik HEEL HARD moeten lachen 😉

  2. Waarom zijn de ‘overheid’ en fabrikanten verantwoordelijk voor ons eetpatroon?/! Dat zijn we namelijk nog altijd zelf! Zolang we de rotzooi die ze produceren/toestaan letterlijk blijven slikken, zal er weinig veranderen! Iedereen doet tegenwoordig huphuphup boodschappen. Mensen krijgen al de zenuwen als ze ff in een rij moeten wachten. Laat staan dat ze de moeite nemen om gewoon de etiketten te lezen. Zodra je daar mee begint, valt al een hoop als ‘voedsel’ gelabelde zooi af. Zelf weet ik precies welke vakken ik altijd over kan slaan. Pakjes, zakjes, Maggi, Nestle etc. Veel mensen noemen assembleren e/o opwarmen tegenwoordig zonder blozen ‘koken’ 😉

    1. Ha Felicita,

      Veel mensen vertrouwen op derden als het gaat om voeding. T voedingscentrum, advies op consultatie bureau’s, de Allerhande, Sonja Bakker…en ook op de keurmerken die ze op producten aantreffen.

      Dat pleit niemand vrij, maar is gewoon hoe t werkt.
      Ik ken genoeg mensen die hun kinderen light varianten van vanalles en nog wat geven. En serieus denken dat ze goed bezig zijn.

      En dat idee komt door de vrijheid die fabrikanten hebben om hun “rommel” te promoten als “verantwoord”

      1. Veel mensen denken dat ze niet kunnen koken en grijpen om 5 voor 6 dan toch maar naar een pakje of zakje. Ze weten gewoonweg niet hoe gemakkelijk het is om zelf je maaltijd te maken. Ze denken dat het hogere chemie of hocus pocus is wat wij kokers homemade maken. Daarom vind ik dit initiatief zo gaaf. Ik hoop dat het ook inspirerend werkt voor degenen die denken dat ze niet kunnen koken.

  3. Die keurmerken, vinkjes en andere troep is gewoon een afleidingsmanoeuvre.

    Herinner jij je Daphne D. nog met haar kletspraat dat haar lolly’s echt geen vet bevatten? Dat was weliswaar correct, maar er zaten kilo’s suiker in die krengen. Iedere keer als ik zo’n 0% vet-sticker zie, ga ik meteen kijken wat voor zooi er dan wél in kan zitten.

    Overigens hulde voor je poging, ik hoop dat het gaat lukken!

  4. Mooie blog! Ken je foodwatch? Mijn kinderen zijn ook gek op ‘arla’. Ik maak regelmatig zelf door een banaan te pureren met volle yoghurt en een scheut jus. Naast de enorme berg suiker en andere rommel van de kant en klare tussendoortjes, brengt het ook een berg afval mee!

  5. Kan je niet zelf een optimel maken van karnemelk en vers sap? Je gebruikt dan minder vers sap dan wanneer je volledig vers sap drinkt, het is waarschijnlijk beter te pruimen dan de kant en klare en waarschijnlijk ook voordeliger.

  6. Ook weer een nieuw gezichtspunt die goedgekeurde dingen in de supermarkt. Tja, ik kijk daar nooit naar maar ik ga er toch eens op letten. Als je geen kinderen hebt dan is er al helemaal geen reden om al die leuke pakjes met koekjes te kopen. En waarom die “optimel”? Wat is dat? En kun je dat zelf maken?

    1. Optimel is een soort drinkyoghurt. Geloof ik. De enige zuivel die mijn dames drinken. Koop m normaal van Arla, maar dat lukte even niet.

      En de rest gaat wellicht aan je voorbij als je geen schoolgaande kinderen hebt. Maar de strijd begint al bij 2 jaar als ze de reclame voor Dora koekjes zien 🙂

  7. Helemaal met je eens! En die ongezonde tussendoortjes zijn ook nog vaak per twee of meer verpakt. Totaal overbodig! Benieuwd naar je bloemkool/witlof soep. Veel succes vandaag. X

    1. Ik geef ze ook wel s een Evergreen hoor, ben geen heilige.
      Maar t blijft “koek”
      En dus niks verantwoord etc..

      Ik ook! Maak normaal of bloemkool soep of witlofsoep
      Nu een combi 🙂

Geef een reactie

