Goedkoop en gezond, dag 3 part1

De ochtendroutine zit er weer op, m’n 2 cappuccino’s er weer in.
Als eerste vandaag op zoek naar een alternatieve manier van espresso maken. Nespressocupjes zijn natuurlijk lekker, maar passen niet in t huidige budget, althans niet met mijn koffiegewoonten.

De meisjes ontbeten met volkorenbeschuit (voorraad) en de huismerk “optimel” van AH (boodschappen)
Overblijflunch: dubbele boterham met gekookte worst en komkommer, een banaan en een mandarijn en dit keer water in de bekers.

Opvallend: weinig variatie, de bananen en mandarijnen waren goedkoop, dus eten we banaan en mandarijn. Wennen, want ik heb normaal een gevarieerde fruitschaal.

Vanavond eten we quiche. Op m’n weekmenu had ik soep van bloemkool en witlof staan, maar vanwege grote protesten schuif ik maar een beetje. 2 dagen achtereen bloemkool viel niet goed.
De quiche bodem maak ik zelf, van paté brisée. Simpel, goedkoop én veel lekkerder dan een bodem van bijvoorbeeld bladerdeeg.

20121106-093156.jpg

Je hebt nodig:

100 gram koude boter, in blokjes
200 gram bloem, bijvoorbeeld half wit, half volkoren. Helemaal wit, ook goed.
1 losgeklopt ei
Snuf zout
2 eetlepels (30 ml) ijswater

Meng de bloem met de boter en het zout tot het een zandstructuur heeft (foto2). Dit kan met de hand of met machine.
Voeg dan 2/3 van het losgeklopte ei toe en 1 eetlepel water. Meng tot het de structuur heeft van de 3e foto.
Voeg indien nodig de rest van het ei en water toe.
Deze hoeveelheden zijn enigszins variabel, hangt nl af van de bloem.

Vorm hier een bol van en druk deze plat in een boterhamzakje.
Leg t deeg minimaal een uur in de koelkast.
Vanavond het vervolg!

Dan nog een update over de leukste tip die ik kreeg: maak zelf je wasmiddel!

Heeft niets met eten te maken, wel met budget, dus ik vond het t proberen waard!
Immers: 3 liter wasmiddel voor €0,22 loont de moeite 😉

Hier de link naar de werkwijze:
http://spaarcentje.blogspot.nl/2012/09/goedkoop-wassen.html?m=1

Ik heb niets toegevoegd, soda kan eventueel in het wasmiddel bakje en wasverzachter gebruikte ik toch al nooit.

20121106-094146.jpg

Het maken was piece of cake, t resultaat heeft iets weg van dun behangplaksel. Met een subtiel geurtje..
Mijn 1e was draait inmiddels!

Tot zover, bonne journée!

One thought on “Goedkoop en gezond, dag 3 part1

Geef een reactie

